Saksalainen autoteollisuuden alihankkija Bosch uskoo itsenäisesti ajavien autojen voivan olla toteuttamiskelpoinen jo viidessä vuodessa.
Bosch voi jo muutaman vuoden kuluttua esitellä uusinta autotekniikkaa, joka mahdollistaa ilman ajajaa varustetut robottiautot. ”Vuodesta 2020 lähtien moottoriteillä voidaan nähdä pitkälle automatisoituja autoja ajamassa itseään”, vakuuttaa Boschin johtokunnan jäsen Dirk Hoheisel.
Pitkälle automatisoidussa ajamisessa ajoneuvo ottaa tilapäisesti täyden vastuun ajotehtävistä. ”Autosta tulee kuljettaja, ja kuljettajasta matkustaja”, Hoheisel sanoo. Ja vaikka toiselta tuntuu niin robottiautojen tekniikka parantaa saksalaisvalmistajan mukaan turvallisuutta maanteillä.
Boschin mukaan turvallisuusvaade asettaa samalla suuria vaatimuksia auton tekniselle luotettavuudelle. Yhtiön mukaan se edellyttää myös perustavanlaatuisia muutoksia ajoneuvon arkkitehtuurille.
On kuitenkin yhtä tärkeää, että hallitukset luovat tarvittavat lainsäädännölliset perusteet automatisoidulle ajolle. ”Lainsäädännön on pysyttävä teknisen kehityksen tahdissa”, Hoheisel muistuttaa.
Bosch on osoittanut vuodesta 2013 lähtien Saksan A81- ja Yhdysvaltain I280 –moottoriteillä. Ttestiautona olivat aluksi BMW 3-sarjan Touringit ja vuoden 2015 puolivälistä kalifornialaisen Teslan sähköauto Model S:t.
”Insinöörimme ovat nyt testanneet autoja yli 10 000 kilometrin verran ilman hankaluuksia”, Hoheisel kertoo.
Kaikki perustuu siihen, että anturit aistivat ajoneuvon ympäristöä yksityiskohtaisesti. Boschilla on ollut karttayhteistyökumppanina hollantilainen TomTom.
Aivan vakiomalleja eivät BMW:n ja Teslan autot eivät olleet, sillä esimerkiksi Teslaan Bosch asensi 50 uutta komponenttia ja 1300 metriä kaapelia. Autoissa on myös kaksinkertainen varmistus kriittisille järjestelmille kuten jarruttamiselle ja ohjaamiselle.
Teslan testiajoneuvoissa on sekä sähkömekaaninen jarrutehostin iBooster, että ESP-pohjainen jarrutuksen valvontajärjestelmä. Myös virran tuotantoon ja kriittisiin moottorin ohjauslaitteisiin on omat backup-järjestelmänsä.
Muutoksista huolimatta Boschin testiajoneuvoja tuskin erottaa ulkoisesti vakiomalleista. ”Suurimmat erot näkyvät auton sisätiloissa”, Hoheisel kertoo. Kuljettajan on pystyttävä ymmärtämään ja käyttämään järjestelmää intuitiivisesti, joten hänen näkökenttään on viritetty erilaisia näyttöratkaisuja.
Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat automatisoidun ajamisen selkäranka. Ne auttavat Boschin mukaan jo tänäkin päivänä kuljettajia vaihtamaan kaistaa, pysymään kurssissa, jarruttamaan tai väistämään esteen kohdatessaan.