Virtuaalitodellisuus kiinnosti uusia startup-yrityksiä, kertoo Samsungin selvitys marraskuussa Helsingissä järjestetyssä Slush-tapahtumassa. Lähes kaikkien vastaajien mielessä VR-tekniikka tulee kytkeytymään jollain tavoin yrityksen toimintaan lähitulevaisuudessa.
Marraskuussa järjestettyyn Slushiin osallistuu yli 1600 startup-yritystä, joista noin neljältä sadalta kysyttiin VR-tekniikan tulevaisuuden näkymistä. Vaikka markkinoilla on vasta muutamia VR-laitteita, jo 52 prosenttia kyselyyn vastannaista oli kokeillut virtuaalitodellisuuslaseja.
Kysyttäessä VR:n potentiaalisista käyttökohteista 68 prosenttia vastaajista uskoi, että VR:ää tullaan hyödyntämään eniten pelaamisessa. Toiseksi suosituimmaksi käyttökohteeksi valittiin 3D-mallinnus (58 %). Lähes kaikki vastaajat (97 %) olivat kuitenkin yksimielisiä siitä, että virtuaalitodellisuus tulee tarjoamaan uudenlaisia mahdollisuuksia etäopetukseen.
Yli puolet Slush-vastaajista (52 %) uskoi hyödyntävänsä VR-tekniikkaa oman yrityksensä markkinoinnissa ja mainonnassa lähitulevaisuudessa, ja peräti 87 prosenttia vastaajista sanoi olevansa valmiita itse tekemään ostopäätöksiä perustuen VR-ympäristössä koettuihin kokemuksiin. 77 prosenttia vastaajista oli vakuuttuneita siitä, että suosituimmat sosiaalisen median palvelut tulevat hyödyntämään VR-teknologiaa lähitulevaisuudessa.
VR-teknologian jännittävimmäksi ominaisuudeksi nimettiin uppouttava kokemus (39 %). Virtuaalitodellisuus halutaan kuitenkin kokea tutuissa ja turvallisissa ympäristöissä. Mieluisimpina käyttöpaikkoina mainittiin koti (86 %) ja työpaikka (66 %), mutta jo lähes kolmannes (31 %) uskaltaisi vetää virtuaalilasit päähän lentokoneessa.
Kyselytutkimuksesta kävi myös ilmi, että virtuaalikokemuksen langattomuus on selkeästi tärkeämpää kuin käytettävä laitteiston grafiikka ja prosessointiteho. Suurin osa vastaajista (85 %) kertoi suosivansa langatonta VR-kokemusta prosessointitehon kustannuksella.
Kyselyn toteutti OSG Viestintä marraskuussa 2015, ja siihen vastasi 390 Slush-tapahtumaan osallistuvaa startup-yritystä eri maista. 60 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä oli Suomesta. 59 prosenttia kyselyn vastaajista oli ohjelmistoon keskittyvistä startup-yrityksistä. 86 prosenttia vastaajista osallistuu Slushiin tänä vuonna etsiäkseen sijoittajia.