Uudenlaiset sähköiset liikkumisvälineet kuten leijulaudat ja Segway-kuljettimet tulevat Suomessa lailliseksi tieliikenteessä vuodenvaihteessa. Osalla välineistä liikutaan jalkakäytävällä ja osalla pyöräteillä.
Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan. Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan kilowatti ja maksiminopeus saa olla enintään 15 kilomteriä tunnissa.
”Näillä laitteilla saa liikkua jalkakäytävällä kävelynopeutta eikä niille ole annettu tarkempia teknisiä vaatimuksia esimerkiksi valojen tai heijastimien suhteen”, kertoo Trafin johtava asiantuntija Erik Asplund.
Tosin kävelyvauhtia liikuttaessa itsestään tasapainottuvilla laitteilla saa käyttää myös jalkakäytävää. Kevyissä sähköajoneuvoissa pitää olla etuvalo ja punainen heijastin takana.
Isompia, enintään 25 kilometriä tunnissa kulkevia ja enintään kilowatin tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja on käytettää polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie.
Jalankulkua avustaville liikkumisvälineille ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta. Sen sijaan liikennevakuutus on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, joiden teho on 250-1000 wattia. Näihin sovelletaan mopoa vastaavia teknisiä vaatimuksia, mutta niitä ei kuitenkaan tarvitse rekisteröidä.
Perinteinen sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250 wattia, ja niihin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia eikä niille oteta liikennevakuutusta, Pyörä saa kulkea maksimissaan 25 kilometriä tunnissa.