Pakkasongelmiin sisäisesti lämmitettävä akku

Amerikkalaisen Penn State yliopiston sekä EC Power -yhtiön ja State Collegen tutkijat ovat kehittäneet sisäisesti lämmitettävän litiumioni-akun. Autojen nykyakuille ongelmaa helpotetaan akkujen apulämmittimillä ja ylläpitolatureita.

Amerikkalaistutkijat tukeutuivat EC Powerin aiempiin patentteihin kehittäessään kylmiin ilmastoihin sopivaa akkua, joka painaa vain 1,5 prosenttia enemmän ja kustannuksia tulee vain 0,04 prosenttia enemmän kuin perusakussa.

Akun sisäisenä vastuslämmittimenä käytetään 50-mikrometrin paksuista nikkelikalvoa, jonka toinen pää on kiinnitetty negatiiviseen napaan ja toinen tuotu kennon ulkopuolelle termostaattiin liitettäväksi.

Lisää uusista akkutekniikoista Nanobitteja.fi -sivustolta (LINKKI) ja Penn Staten yliopiston sivuilta:

Self-heating lithium-ion battery could beat the winter woes (LINKKI)

Built in Sensors Make Lithium Ion Batteries Safer (LINKKI)

Kuva: Chao-Yang Wang / Penn State