Tulevaisuudessa uusin elektroniikka integroituu autojen kaasupolkimeen. Saksalainen autokomponenttien valmistaja Bosch on kehittänyt aktiivisen älykaasupolkimen, jonka tuntopalaute varoittaa vaarasta ja ohjaa kuljettajaa vihreämpään ajamiseen.
Autoissa neljännes polttoaineenkulutuksesta on kiinni siitä, miten kuljettaja käyttää kaasujalkaansa. Tähän asti optimaaliseen ajotapaan on voinut pyrkiä lähinnä varovasti ajamalla tai käymällä taloudellisen ajotavan kursseja.
Nyt Bosch tuo uuden teknisen apuvälineen taloudelliseen ajamiseen: uuden älytekniikalla toteutetun aktiivisen kaasupolkimen, jonka värähtely kertoo kuljettajalle mikäli kannattaisi löysätä hieman taloudellisen ajamisen näkökulmasta. Auton kuljettajaa avustavaan järjestelmään yhdistettynä Bochin uudenlainen älykaasupoljin voi antaa kuljettajalle myös haptisen varoitussignaalin, jos auto esimerkiksi lähestyy vaarallista mutkaa liian suurella nopeudella.
Polkimen antaman aktiivisen palautteen ansiosta kuljettajat voivat Bochin mukaan vähentää polttoaineen kulutusta peräti seitsemällä prosentilla, ja ajoneuvon hiilidioksidipäästöt vähenevät vastaavasti. Tähän asti ainoa indikaattori optimaalisesta vaihteen vaihtamishetkestä ovat olleet auton kojelaudassa näkyneet pienet nuolet.
Aktiivinen kaasupoljin voi tehdä autoista myös turvallisempia, sillä komponentti voidaan yhdistää useisiin kuljettajaa avustaviin järjestelmiin. Esimerkiksi törmäyksen varoitusjärjestelmään yhdistettynä järjestelmä voi varoittaa värähtelyllä kuljettajaa kiihdyttämästä enää yhtään enempää.
Tuntopalautteen voimakkuus ja tyyli voidaan räätälöidä ohjelmoitavan elektroniikan avulla kunkin autovalmistajan ohjeiden mukaan. Järjestelmä voi ohjelmoida myös väärään suuntaan ajamisesta tai edessä olevasta liikenneruuhkasta
Boschin älykaasupoljin voidaan liittää myös auton navigointijärjestelmään. Näin kuljettajaa voidaan varoittaa, jos hän esimerkiksi lähestyy tiukkaa mutkaa liian suurella nopeudella. Kaasupoljin voidaan kytkeä myös nopeusrajoitukset tunnistavaan kameraan.
Mikäli kuljettaja ylittää nopeusrajoituksen, kaasupoljin varoittaa häntä tärinällä tai vastapaineella. Internet-yhteys avaa vieläkin enemmän mahdollisuuksia. Tärisevän polkimen avulla verkkoon liitetty auto voi antaa varoituksia vaarallisista tilanteista kuten väärään suuntaan ajavista kuljettajista, odottamattomista ruuhkista tai risteävästä liikenteestä.
Boschin rullaustoiminto lisää polttoaineen säästöä edelleen. Kaasupoljin voidaan asettaa antamaan merkin heti, kun rullaustilaan siirtyminen on järkevää. Bosch arvioi, että jopa 30 prosenttia kaikista matkoista voidaan liikkua eteenpäin moottori pysäytettynä. Hybrideissä järjestelmä antaa ennakkovaroituksen ennen kun ajoneuvo siirtyy sähkövoiman käytöstä polttomoottorin käyttöön, jolloin kuljettajat voivat keventää kaasujalkaansa.
Lisää: Boschin älypolkimesta (LINKKI)