Uusi IoT-tekniikka ja asioiden internet auttavat löytämään parkkipaikan, helpottaa huoltotöitä ja parantaa vaikka parsan kasvatusta, lupaa saksalainen teknologiayhtiö Bosch. Yrityksen IoT-tekniikan avulla on kytketty jo yli viisi miljoonaa laitetta internetiin .
Saksalaisyhtiö on avannut IoT-ratkaisuiden käyttöön tarkoitetun oman pilvipalvelun Saksassa. Uutta pilvipalvelua hyödyntäviä sovelluksia käytetään IoT Suite -alustalla, joka liittää niin laitteet, loppukäyttäjät kuin yrityksetkin internetiin.
Berliinin Connected World -tapahtumassa Bosch listasi muutamia esimerkkejä verkottuneen maailman ratkaisuistaan. Kohteet ovat varsin tuttuja aina auton pysäköinnistä älytaloon tai esineiden ja asioiden paikantamiseen. Saksalaisyhtiön esimerkkien avulla voi kuitenkin ideoita omian IoT-ratkaisuja.
Eikä Bosch ole ainoa teknologiatoimittaja vaan IoT-alueen tuotetarjonta laajenee nopeasti. Esimerkiksi Nürnbergin Embedded World 2016 -tapahtumassa pari viikkoa sitten esiteltiin kymmeniä käytännön IoT-piiri- ja ohjelmistoratkaisuja (LINKKI). Saksassa on myös ensimmäiset kaupalliset IoT-antureille tarkoitetut tietoliikenneverkot. Suomessa Espotel ja Digita testaavat IoT-anturiverkkojen tekniikkaa. (LINKKI)
Turvallinen pysäköintipaikka
Mistä löytyy lähin vapaa pysäköintipaikka? Boschin uusi järjestelmä tarjoaa vastauksen tähän – yleensä kiireelliseen – kysymykseen. Pilottiprojekti toteutetaan Stuttgartissa vuosina 2016–2018. Lähijunalinjojen S2 ja S3 varrella sijaitseville 15 parkkipaikalle asennetaan antureita, jotka tunnistavat, mitkä parkkiruudut ovat vielä vapaina.
Tiedot syötetään Boschin pilvipalvelun avulla reaaliaikaiselle kartalle, jota voi tarkastella sekä sovelluksen kautta että palveluntarjoajan verkkosivuilla. Kun liikkumisesta tulee sujuvampaa, ihmiset ovat halukkaampia käyttämään julkista liikennettä ja ruuhkat vähenevät. (LINKKI)
Bosch aikoo tarjota ensi kesänä jo logistiikka- ja kuljetusyrityksille palvelua, jonka avulla kuljettaja voi varata turvallisen pysäköintipaikan käyttöönsä. Järjestelmä etsii lähimmän vapaan pysäköintipaikan auton sijaintitietojen perusteella ja lähettää tiedot suoraan auton navigointijärjestelmään.
Teollinen internet – Industry 4.0
Vaikka tuotteen laatua voidaan seurata valmistuksen aikana lähes saumattomasti, toimitusketjun myöhemmät vaiheet jäävät usein pimentoon. Boschin Industry 4.0 -ratkaisun avulla voidaan tarkkailla koko toimitusketjun ajan aina asiakkaalle saakka.
Kuljetuspakkaukseen – tai jopa itse tuotteeseen – asennetut anturit tarkkailevat tuotteen laatuun vaikuttavia seikkoja kuten lämpötilaa, tärinää, valoa ja kosteutta, ja lähettävät tiedot pilvipalveluun. Ohjelmisto vertaa lukemia tavoitetasoihin ja lähettää reaaliaikaisen hälytyksen asiakkaille ja palveluntarjoajille jonkun lukeman ylittyessä.
Anturien välittämät sijaintitiedot mahdollistavat kuljetusten optimoimisen ja tuotteen saapumisajan ennustamisen. TraQ tulee näillä näkymin markkinoille vuonna 2017.
Korkealaatuista parsaa antureiden avulla
Boschin antureiden avulla voidaan parantaa myös parsasatoja. Boschin start-up Deepfield Robotics on kehittänyt ratkaisun, jonka avulla maaperän lämpötilan tarkkailu on helppoa.
Eri syvyyksiin asennetut anturit mittaavat maan lämpötilaa, ja data lähetetään Boschin IoT pilvipalvelun kautta sovellukseen viljelijän älypuhelimessa. Viljelijät voivat tietojen avulla seurata lämpötilan muutoksia yksityiskohtaisesti ja optimoida siten parsan kasvuolosuhteet. (LINKKI)
Iot hiipii älytaloihin
Boschin Smart Home System lupaa yhdistää muun muassa kodin lämmityksen, valaistuksen, palovaroittimet ja kodinkoneet yhteiselle alustalle. Älypuhelimen tai tabletin avulla ohjailtavan järjestelmän ytimessä on ohjauskeskus, joka yhdistää laitteet internetiin.
Koska kaikki älykodin tuottama data varastoituu ohjauskeskukseen, Boschin mukaan se säilyy asiakkaan hallussa. Tiedot lähetetään IoT-pilvipalveluun salatussa muodossa.
Boschin tulevissa järjestelmä versioissa järjestelmä myös lähettää viestin älypuhelimeen aina kun ikkuna tai ovi avataan. Tämä lisää kodin mukavuutta ja turvallisuutta ja vähentää erillisen hälytysjärjestelmän tarvetta. (LINKKI, saksaksi)
Bosch HomeCom Pro verkkoportaali välittää lämmitysjärjestelmää koskevat tiedot IoT-pilvipalvelun kautta palveluntarjoajalle. Järjestelmän avulla huoltomies näkee lämmitysjärjestelmän tilan. Järjestelmä voi jopa auttaa vianmäärityksessä ja ehdottaa tarvittavia korjauksia. Linkit saksaksi (LINKKI 1, LINKKI2, LINKKI3, video).
Tavaroiden paikannusjärjestelmä
Boschin TrackMyTools-järjestelmän ansiosta on helpompi löytää kadoksissa olevat tavarat ja esineet. Boschin pieni Bluetooth-moduuli (kuvassa) lähettää joka kahdeksas sekunti signaalin, joka on poimittavissa älypuhelimen tai tabletin TrackMyTools -sovelluksen avulla 30 metrin säteellä.
Kun laite on paikannettu, mobiililaite lähettää pilvipalveluun tiedon kellonajasta, sovelluksen käyttäjästä ja laitteen sijainnista. Kun esimerkiksi huoltoyrityksen työkalut eivät ole hukassa, aikaa säästyy ja tuottavuus lisääntyy.
Laitteiden omistajat voivat koska tahansa tarkastella, missä heidän työkalunsa ovat ja miten niitä käytetään. Vuonna 2015 käynnistetty järjestelmä siirretään Boschin IoT-pilvipalveluun vuoden 2016 kuluessa. (LINKKI)