Kansainvälisen autoteollisuuden tulisi tavoitella yhteistä standardoitua sähköautojen latausratkaisua, toteaa Volvon tutkimus- ja kehitysjohtaja Peter Mertens. Nyt tarjolla on useita erilaisia pikalataukseen sopivia ratkaisuja.
Sähköautojen latauksen kansainvälistä standardia edistääkseen Volvo on päättänyt tukea Charging Interface -aloitetta. Se koostuu eri sidosryhmien yhteenliittymästä, joka perustettiin kehittämään Combined Charging System (CCS) -tekniikkaa akkukäyttöisten ajoneuvojen latausstandardiksi.
”Olemme mielellämme mukana tukemassa sähköautojen latausjärjestelmien standardeja. Yhteisen standardin puuttuminen on yksi suurimmista esteistä sähköautojen markkinaosuuden kasvulle”, sanoo Volvon tutkimus- ja kehitysjohtaja Peter Mertens Mertens (kuvassa).
Volvo aikoo panostaa hybrideihin ja tulevaisuudessa entistä enemmän täyssähköautoihin. Volvo tarjoaa jatkossa plug-in-hybridiversion jokaisesta uudesta mallistaan. Vuoteen 2019 mennessä yritys aikoo tuoda myös täyssähköauton, joka perustuu modulaariselle SPA-arkkitehtuurille.
Volvolla nähdään, että jotta sähköautojen jatkuva suosion kasvu voidaan taata ja asiakkaat saadaan ottamaan tekniikka omakseen.
’’Siirtyminen kohti täyssähköautoja on alkanut, kun akkutekniikka kehittyy, kustannukset laskevat ja latausinfrastruktuuri saadaan kuntoon’’, Mertens sanoo.
Yhteinen CCS-latausjärjestelmä tarjoaisi hänen mukaan sekä tavallisen että pikalatausominaisuuden. ’’Vaikka olemme jo valmiita tekniikan puolesta, latausinfrastruktuuri ei ole vielä aivan paikoillaan. Tarvitsemme kipeästi yhteisen standardoidun latausjärjestelmän’’, Mertens sanoo.
Järjestelmä yhdistää yksivaiheisen latauksen kolmivaiheiseen lataukseen ja käyttää enintään 43 kilowatin (kW) vaihtovirtaa sekä enintään 200 kW:n tasavirtalatausta. Se on mahdollista Volvon mukaan nostaa tulevaisuudessa 350 kW:iin.
Charging Interface -aloitteen vaikuttajat ovat parhaillaan laatimassa vaatimuksia lataukseen liittyvien standardien ja sertifioinnin kehitykselle autonvalmistajia varten ympäri maailmaa.
LISÄÄ: Charing Interface -yhteisö (LINKKI)
Kuvat: Volvo ja Charing Interface