Robottirekat tekivät jonon moottoritielle

Mercedes-Benzin Daimler Trucks kokeilee automaattirekkoja Saksan moottoriteillä. Muutama päivä sitten yritys testasi rekkojen ajamista jonomuodostelmassa A52-autobahnilla lähellä Düsseldorfia.

Testiin otti osa kolme autonomista rekkaa, jotka ”kytkeytyivät” toisiinsa Wifi-yhteydellä. Automaattiohjauksessa liikkuvat autot etenivät 15 metrin etäisyydellä toisistaan normaalin 50 metrin asemasta.

Ratkaisulla autojen tilantarve tiellä lähes puolittui ja ilmanvastus pieneni. Koko autojonon pituus onli enää 80 metriä normaalin 150 metrin asemesta.
Järjestelmä perustui kesällä 2014 ensiesiteltyyn Highway Pilot –ohjausjärjestelmään.

Highway Pilot Connect varmistaa autojen nopean reagoinnin, sillä jarrusignaali etummaisesta autosta lähtee muille autoille vain 0,1 sekunnin viiveellä. Kuljettajan reaktioaika vastaavassa tilanteessa on 1,4 sekuntia.

HPC-Platooning
Düsseldorfin testiin moottoritiellä otti osa kolme autonomista rekkaa, jotka ”kytkeytyivät” toisiinsa Wifi-yhteydellä. Kuvassa autojen tekniikkaa ja toimintoja.

Automaattisella saattueessa ajamisella nähdään saksalaisyrityksen mukaan erityisen suuria mahdollisuuksia pitkien kuljetusetäisyyksien maissa kuten Yhdysvalloissa ja Australiassa.

Euroopassakin 75 prosenttia kuljetuksista liikkuu maanteillä, ja maailmanlaajuisesti tavarakuljetusten määrän ennustetaan kolminkertaistuvan vuoteen 2050 mennessä.

Mercedes-Benzin perinteisemmällä telematiikalla varustettuja hyötyajoneuvoja on liikenteessä jo 365 000 kpl eri puolilla maailmaa. Yritys näkee uuden ict-tekniikan soveltamisessa isoja mahdollisuuksia.

Yritys aikoo investoida vuoteen 2020 mennessä 500 miljoonaa euroa hyötyliikenteen telematiikan kehittämiseen  Yritys on perustanut myös uuden Digital Solutions & Services –yksikön koordinoimaan digitalisaatiota.

Rekka tulee osaksi IoT-maailmaa

Mercedes-Benzin Daimler Trucks ottaa tarjontaansa uusia palvelukokonaisuuksia ja avaa palvelualustat kolmansien osapuolten käyttöön. Rekat tulevat osaksi teollisen internetiä ja IoT-maailmaa.

”Yhdistämme kuorma-auton internetiin ja teemme siitä logistiikkaverkoston liikkuvan data-keskuksen”, Daimler Trucks & Buses –divisioonan johtaja Dr. Wolfgang Bernhard määrittää.

Uuden ict-tekniikan hyödyntäminen tuo etuja, joita ei aiemmin ole ollut samassa mitassa tarjolla. Se kokoaan kaiken tarvittavan tiedon yhteen.

”Verkosto yhdistää kaikki tavarankuljetusten parissa työskentelevät. He saavat reaaliajassa tieto, jota ei ollut aikaisemmin tarjolla, kuten tiedot auton ja perävaunun kunnosta, liikenne- ja sääoloista sekä pysäköintimahdollisuuksista reitin varrella ja määränpäässä’’, Bernhard sanoo. Myös autojen korjaus- ja huoltoaikoja voidaan jatkossa lyhentää merkittävästi.

Jo nykyisiä Daimlerin FleetBoard- ja Detroit Connect –telematiikkapalveluja hyödyntää jokapäiväisissä ajoissaan 365000 kuorma-autoa eri puolilla maailmaa. Niissä on keskimäärin 400 erilaista anturia, ja auto on yhteydessä ympäristöönsä erilaisilla ohjelmisto- ja tietoliikenneratkaisuilla.

Päivitetty 12.50