Sibelius-Akatemian ensimmäinen musiikkiteknologian tohtorintutkinto tuotti uuden ohjelmointikielen. Uuden Kronos-kielen avulla muusikot ja säveltäjät voivat itse toteuttaa tarvitsemiaan digitaalisia sovelluksia kuten soittimia tai keinoakustiikkaa.
Sibelius-Akatemian Vesa Norilo on kehittänyt tohtorintutkinnossaan uuden ohjelmointikielen. Vaikka muusikoille suunnattuja ohjelmointikieliä on olemassa jo paljon, niistä vain harva käsittelee soivaa, korvin kuultavaa ääntä.
Norilon luoma ohjelmointikieli Kronos on tarkoitettu musiikkisovelluksissa käytettävään signaalinkäsittelyyn eli tietokonelaskentaan, joka muokkaa tai tuottaa digitaalisia ääniä. Se keskittyy ainoastaan soivan äänen syntesointiin ja muokkaukseen. Siksi se on helppokäyttöisempi kuin ne ohjelmointikielet, joita perinteisesti käytetään signaalinkäsittelyyn.
’’Kronoksen avulla voi esimerkiksi laatia ohjelmia, jotka toimivat virtuaalisina soittimina tai kaiuttavat ääntä siten, että se vaikuttaa soivan suuressa katedraalissa. Signaalinkäsittelyn eri sovelluksia käytetään myös vaikkapa pop-musiikin tuotannossa moniin tarkoituksiin, musiikillisen dynamiikan käsittelystä äänenvireen korjaukseen ja erilaisiin efekteihin’’, Vesa Norilo kertoo.
Norilon mukaan musiikillinen signaalinkäsittely on väylä niin luovaan ilmaisuun kuin kaupalliseen tuotekehitykseenkin. ’’Suuri osa nykysäveltäjistä käyttää tietokonelaskentaa hyödyntäviä työkaluja ainakin teostensa nuottikuvan luomiseen. He kaipaavat uusia digitaalisia soittimia. Studiotyössä sovelletaan uusia algoritmeja äänentallennuksen kehittämiseen ja musiikintutkijat hyödyntävät erikoistunutta matematiikkaa äänen laskennalliseen analyysiin’’, Norilo toteaa.
Norilon tutkinto on ensimmäinen Taideyliopiston Sibelius-Akatemiasta musiikkiteknologian alalta valmistuva tohtorintutkinto ja se tarkastetaan ensi viikon tiistaina.
LISÄÄ: Vesa Norilon Kronos-artikkeleita (LINKKI), Youtube-videoita (LINKKI) ja Sibelius-Akatemia (LINKKI)