Etäohjattavat ja autonomiset autot ja laivat, työkoneet sekä miehittämätön ilmailu tulevat lisäämään tehokkuutta ja synnyttävät liiketoimintaa, mutta myös turvallisuusuhkia. Helsingissä oli tänään koolla lähes sata asiantuntijaa keskustelemassa älyliikenteen kyberturvallisuustarpeista.
Turvallisuuden monipuolinen huomioiminen on robotisoituvan liikenteen yhteinen haaste. Robotisaatio etenee vääjäämättä niin maa-, meri kuin ilmaliikenteessä ja tuo eteemme myös turvallisuushaasteita.
Miehittämättömän liikenteen kehittämisessä on keskeistä Tekesin digitaalisen transformaation johtaja Sami Paateron mukaan, että huomioidaan niin fyysisen turvallisuuden kuin kyberturvallisuudenkin haasteet.
”Suomessa on vahvaa näkemystä kokonaisturvallisuudesta ja maailmanluokan kyberturvallisuusosaamista, mikä on perusedellytys autonomisen liikenteen nopealle edistämiselle”, Paatero toteaa.
Suomessa edistetään miehittämöntä liikennettä monissa eri projekteissa. Meillä tutkitaan myös teknologioita, joilla tullaan toteuttamaan autonomisia ratkaisuja.
Tekes panostaa aiheeseen esimerkiksi Arktiset meret, 5thGear ja Teollinen internet – liiketoiminnan vallankumous -ohjelmissaan. Lisäksi Tekesillä on käynnissä Drones-Speed up innovation -kampanja, jossa aktivoidaan miehittämättömän ilmailun liiketoimintaa.
Suomella on Tekesin digitaalisuusalueen johtaja Pekka Sivonen mukaan hyvät lähtökohdat kasvaa edelläkävijäksi monilla liikenteen robotisaation osa-alueilla. Julkisen sektorin tuki uuden kasvualan kehittämisessä on hänen mukaansa kuitenkin erittäin tärkeää.
Pekka Sivosen mukaan Suomessa on liberaali miehittämättömän ilmailun kasvua tukeva lainsäädäntö. Lisäksi digitalisaation, robotisaation ja uusien langattomien tiedonsiirtoratkaisuiden, erityisesti 5G:n edistäminen hallituksen kärkihankkeiden kautta luovat Sivosen mukaan tahtotilan ja ketteryyttä autonomisen tai robotisoidun liikenteen kehittämiselle.
Kuva: Volvo