Maailman ehkä suurin tietokonepeli on Aallon tutkijoiden toteuttama digitaalinen kiipeilyseinä. Kyse on valtavan kokoisesta kosketusnäytöstä, jota ohjataan tietokoneella. Katso videolta, miten tekniikka toimii.
Aalto-yliopiston tutkijat rakensivat käyttäjätutkimusta varten digitaalisen kiipeilyseinän (Augmented Climbing Wall). Se asennettiin oikeaan kiipeilykeskukseen toukokuussa 2015 ja tutkijat seurasivat seinän käyttöä viiden kuukauden ajan.
Digitaalisen kiipeilyseinän avulla voidaan yhdistää liikkeiden seuranta, räätälöidyt konenäkösovellukset, syvyyskamera ja heijastettu grafiikka uudella tavalla.
Digitaalisen kiipeilyseinän teknologialle on haettu patenttia, ja seinää ollaan parhaillaan kaupallistamassa kansainvälinen lanseeraus huomioiden. Projekti on saanut rahoitusta Tekesin TUTL-ohjelmasta.
Kiipeilyseinä on ollut jo useamman kuukauden ajan jatkuvassa ja päivittäisessä käytössä sekä Boulderkeskuksessa Helsingissä että Irti Maasta -kiipeilykeskuksessa Tampereella.
LISÄÄ: ’’The Augmented Climbing Wall: High-Exertion Proximity Interaction on a Wall-Sized Interactive Surface’’, ACM CHI 2016 -konferenssi (LINKKI, pdf) ja video (LINKKI) ja projektin sivut ja videoita (LINKKI).
Kuva: Tutkimusprojekti, Facebook