Robotit tulevat oppimiseen – koodaajan moraalilla

Koodauksesta puhutaan uutena kansalaistaitona, mutta tärkeämpää olisi koodata oma luovuutensa digitaaliseen muotoon, väittää robotiikan asiantuntija Cristina Andersson. Häntä on haastateltu verkkomedia Souliin.

Helsinkiläisen robottikonsultti Cristina Anderssonin visioissa älykkäät koneet ottavat paikkansa yhteiskunnassa, jotta ihminen voi keskittyä siihen, mihin kone ei kykene: ajatteluun ja kehittämiseen. Näin käy luokkahuoneissakin.

’’Saamme nykyistä inhimillisempää oppimista, kun ihmiset voivat edetä omassa tahdissaan ja löytää omia vahvuuksiaan robotin avulla, Andersson sanoo.

Taannoin paljastui, kuinka yhdysvaltalaisia teknologian opiskelijoita ohjannut Jill Watson olikin kurssista vastanneen professorin Ashok Goelin kouluttama robotti. Osaamisensa se oli kerryttänyt aiemmilta kursseilta kerätyistä 40 000 kysymys–vastaus-parista.

Hallitus ohjaa koulutusta digiloikkaan, ja rinnalla etenee robotisaatio. Cristina Andersson toivoo digitaalisaatioon nykyistä vahvempaa ihmistieteiden näkökulmaa. Sen sijaan että rakennetaan kone ja annetaan sille töitä, joista se suoriutuu, pitää lähteä liikkeelle ongelmasta, jonka robotti voi ratkaista.

Robotin etiikka askarruttaa myös häntä. Ja silti robotti tekee vain sen, minkä ihminen siihen ohjelmoi. Sillä on koodaajansa moraali, sanoo Soulin haastattelussa Cristina Andersson.

Lue koko haastattelu (LINKKI).

TAUSTAA: Souli on Kansanvalistusseuran julkaisema oppimisen verkkomedia.

Kuva: Promobot

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille -Lue ilmaiseksi verkossa!

https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2016