Nopea akkujen lataustekniikka sähköbusseihin

Sähkövoimajätti ABB on kehittänyt akkujen lataustekniikan, jonka avulla sähköbussien akusto voidaan ladata toimintakuntoon15 sekunnissa. Kolmesta neljään minuuttia kestävällä lisälatauksella akut saadaan aivan täyteen.

Uusi lataustekniikka on tulossa toimituksiin. ABB on saanut yhteisarvoltaan yli 16 miljoonan Yhdysvaltojen dollarin tilaukset Geneven joukkoliikenneoperaattorilta TPG:ltä ja sveitsiläiseltä TOSA-trolley-sähköbusseja valmistavalta HESSiltä.

ABB toimittaa ja asentaa 13 pikalatausasemaa kaupungin bussiliikennereitille sekä kolme terminaali- ja neljä varikkolatausasemaa. ABB:n mukaan maailman nopeimman liitäntätekniikan avulla lataus alkaa alle sekunnissa, kun bussi on latausasemassa.

abbtosasahkotrolley
ABB:n mukaan sähköbussien avulla voidaan vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 1 000 tonnia verrattuna nyt käytössä oleviin dieselkäyttöisiin busseihin.

Busseissa olevat akustot voidaan ladata 15 sekunnissa bussipysäkillä 600 kilowatin latausvirralla. Tosin täyteen ladatessa aikaa menee 3-4 minuuttia lisää. Uusi lataustekniikka on kehitetty Sveitsissä.

Osana erillistä HESSin tilausta ABB toimittaa busseihin 12 joustavaa voimansiirtoratkaisua, jotka sisältävät integroidut veto- ja apukonvertterit, katolle asennettavat akut ja kestomagnetoidut vetomoottorit.

Molemmat latauspisteiden tilaukset sisältävät viisivuotisen huoltosopimuksen, joka varmistaa laitteiden ja sovellusten luotettavuuden, tehokkuuden ja turvallisuuden.

LUE – UUTTA  – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkossa!

http://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2016?e=19307983/35580639