Kesälomien huippukausi on meneillään. Mukaan otetaan usein elektroniikkaa, mutta kannattaa muistaa, millaisia akkuja lentokoneeseen saa ottaa mukaan. Sääntöjen mukaan laitteissa kiinni olevien akkujen lisäksi koneeseen saa ottaa vain pieniä lisäakkuja.
Lentokoneissa saa kuljettaa varaparistoja tai -akkuja vain käsimatkatavaroissa oikosuluilta suojattuna. Paristojen ja akkujen litiumpitoisuus ei saa ylittää kaksi grammaa tai 100 wattitunnin energiasisältöä yksittäistä akkua kohti. Lentoyhtiön luvalla voi kuitenkin kuljettaa laitteita ja niiden vara-akkuja, joiden energiasisältö on 100–160 Wh. Vara-akkujen määrä on tässä tapauksessa kaksi.
Litiumparistot luokitellaan vaarallisiksi esineiksi ja niiden kuljetusta on rajoitettu. Litiumparistoja saa tuoda koneeseen rajallisen määrän ainoastaan henkilökohtaiseen käyttöön, ei kaupallisiin tarkoituksiin.Kannattaa huomata, että vanhojen viallisten, vahingoittuneiden tai muiden heikkolaatuisten akkujen ja paristojen kuljettaminen on kielletty.
Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAOn uudet ilmailumääräykset eivät rajoita lentokoneessa matkatavarana kuljetettavien kannettavien tietokoneiden määrää. Siksi määräyksessä mainitut litiumakkujen kapasiteetit koskevat yksittäistä akkua eivätkä matkustajan mukanaan kuljettamien akkujen yhteenlasketun kokonaiskapasiteetin määrää.
Määräysten puolesta matkustajalla voi olla käsimatkatavaroissa ja ruumamatkatavaroissa useampikin kuin yksi kannettava tietokone, jos tietokoneeseen asennettuna olevan akun nimelliskapasiteetti on enintään 100 wattituntia. Mikäli kannettavan tietokoneen akun kapasiteetti ylittää 100 wattituntia, mutta on enintään 160 wattituntia, voi matkustaja kuljettaa lentoyhtiön luvalla koneita joko ruumassa tai matkustamossa.
Samat rajoitukset koskevat myös muita kannettavia elektronisia laitteita, joissa käytetään litiumakkuja.
Näin kuljetat akkuja ja paristoja lentokoneessa
Kuljettaessasi ylimääräisiä akkuja tai paristoja, huolehdi että akun tai pariston navat eivät pääse kosketuksiin metallin tai muiden paristojen kanssa, mikä voi aiheuttaa oikosulun.
Paras tapa on säilyttää akut tai paristot alkuperäisissä pakkauksissaan. Jos alkuperäistä pakkausta ei ole saatavilla, teippaa navat piiloon.
Laittamalla jokainen akku tai paristo omaan muovipussiinsa auttaa myös eristämään navat toisistaan.
Lähde: Trafi (LINKKI), Finavia (LINKKI) ja Finnair (LINKKI)
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkossa!
http://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2016?e=19307983/35580639