Kahviyhtiö Paulig on julkistanut älymukinsa. Pari vuotta sitten idea oli vielä protoasteella, muuta nyt yritys on saanut ensimmäisen erän älymukia myyntiin. Mukissa on taipuisa e-digipaperinäyttö ja Bluetooth-radioyhteys.
Pauligin älymukin taustalla on yrityksen mukaan kaksi perusoivallusta: se yhdistää take away -kulttuurin ja sosiaalisen median – ja tekee jokaisesta kahvikupillisesta yllätyksellisen.
Kahvin lämpöenergiaa hyödyntävään digipaperinäyttöön näyttöön voidaan lähettää kännykällä tai tabletilla tietoja tai kuvia. Näyttönä on taipuisa e-paperilevy ja radioyhteys syntyy matalatehoisen Bluetooth Low Energy (LE) versio 4.0:lla, jossa on GATT-profiilituki.
Kuvassa kahden vuoden takaisen prototyyppimukin elektroniikkaa. Ideaa työsti tuolloin markkinointiyritys TBWAHelsinki. jonka Matti Raunion mukaan tekniikka ei ollut vaikeus vaan sen saattaminen mahdollisimman pieneen tilaan. Mukin kaksinkertainen rakenne suojaa elektronisia osia.
Taipuisa 2,7 tuuman e-paperinäyttö soveltuu hyvin Pauligin ideaan, koska näyttö tarvitsee sähköä vain sisällön muuttuessa ja se on taivuteltavissa mukin muotoihin.
Muki on suunniteltu Suomessa, valmistettu Euroopan unionin alueella. Patenttihakemukset ovat yrityksen mukaan vetämässä USA:ssa, EU:ssa ja useilla muilla markkinoilla.
Älymukissa ei ole akkua ja sähkö luodaan TEG-lämpömoduulin avulla, kun kuppiin kaadetaan lämmintä kahvia.
Pauligin älymukia on saatavilla vain rajoitettu erä Pauligin omassa verkkokaupassa. Älykahvikupin hinta on 59 euroa ja siitä on saatavilla kolme eri värivaihtoehtoa.
Älykupin hyödyntämiseen tarvitaan sovellus, joka on käyttöohjeen (LINKKI) mukaan tarjolla iOS-, Android- ja WindowsPhone-laitteisiin. Ohje nettisivulla on kuitenkin vain Applen Appsia varten.
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkossa!
http://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2016?e=19307983/35580639