
Varustamoalan järjestön toimitusjohtaja Olof Widén ei pidä Kauppalehden mukaan realistisena, että miehittämättömät rahtialukset tulisivat kaupalliseen käyttöön seuraavan 20-30 vuoden aikana. Suomessa Rolls-Royce ja tutkijat haluaisivat kokeilla jo toimintaa käytännössä.
Suomen Varustamot ry:n toimitusjohtaja Widén pitää Kauppalehden haastattelussakansainvälisiä merisäädöksiä esteenä.

”Meriliikenne on käytännössä erittäin kansainvälistä, ja kun ollaan kansainvälisillä vesillä, tulee soveltaa IMO:n yleissopimuksia”, Widén sanoo.
Rolls-Roycen julkaisemassa aihetta käsittelevässä selvityksessä todetaan IMO:n kuitenkin jättävän merkittävää harkintavaltaa kansallisille lippuviranomaisille.
Suomessakin toimivan Rolls-Roycen kehittämän robottialuksen luvataan mullistavan rahtiliikenteen. Yritys on mukana voimakkaasti Suomessa tehtävässä miehittämättömien alusten tutkimustyössä korkeakoulujen kanssa.
LISÄÄ: Kauppalehden uutinen 16.8-2016 miehittämättömistä aluksista (LINKKI1), (LINKKI2). Lisää uutisia robottialuksista (LINKKI). Myös ensimmäisessä Uusiteknologia 1/2016 -lehdessä on kerrottu miehittämättömistä aluksista (LINKKI),
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkossa
http://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2016?e=19307983/35580639