Mercedes-Benzin tuo ensi vuoden S-sarjaan lisävarusteeksi magneettikenttään perustuvan induktiolatauksen. Uusi CCS-järjestelmä mahdollistaa jopa 350 kilowatin pikalatauksen. Tulossa on hieman myöhemmin tehokkaammat litium-sulfaattiakut.
Langaton latausteknologia on yksi pääkehityskohteista, kun autoala valmistautuu saksalaisen autonvalmistaja Mercedes-Benz mukaan sähkö- ja hybridiautojen yleistymiseen. Yritys on testannut ja kehittänyt induktiolatausta jo vuodesta 2015 lähtien nykyisen S 500 e –mallin prototyypin avulla.
Ensi vuonna teknologian ennakoidaan olevan lanseerausvalmis ja tulee ensin lisävarusteena.
Induktiolataus perustuu kahteen käämiin, joiden väliin syntyy magneettikenttä. Ensiökäämi voidaan sijoittaa esimerkiksi autotallin tai latauspisteen lattiaan sijoitettuun levyyn, jolloin auton ohjausjärjestelmä tunnistaa käämin auton ajaessa sen kohdalle.
Kun auto on paikallaan, järjestelmä ilmoittaa siitä kuljettajalle monitoiminäytön viestillä. Toisiokäämi sijoitetaan auton alustaan, ja kun käämit osuvat kohdakkain, niiden väliin muodostuu magneettikenttä.
Lataus käynnistyy automaattisesti, ja auton ohjausjärjestelmä seuraa sen etenemistä. Latausteho käämien avulla on 3,6 kilowatttia, ja latauksen hyötysuhde nousee lähes 90 prosenttiin. Induktiolatauksen avulla auton akut täyttyvät valmistajan mukaan tehokkaasti ja turvallisesti.
Julkisen ja avoimen pikalatauksen saatavuus korostuu autovalmistajan mukaan sähköautoilun yleistyessä. Daimler on yhteistyössä muiden autonvalmistajien kanssa kehittänyt jo kauan avointa ja standardoitua CCS-latausjärjestelmää (Combined Charging System). Ratkaisu mahdollistaisi maailmanlaajuisen ja rajoittamattoman sähköautoilun ja latausinfrastruktuurin rakentamisen.
Litium-ioniakkujen sijaan litium-sulfaattiakut
Mercedes-Benz ilmoittaa olevansa ainoa saksalainen autonvalmistaja, joka tuottaa tarvitsemansa akut itse. Yritys omistaa vuonna 2009 perustetun Deutsche Accumotiven, jonka yhteydessä yritys kehittelee myös uusia akkukeksintöjä.
Saksalaisyrityksen mukaan vuodesta 2009 lähtien sähköautoissa käytetyt litiumioniakut saavat uusia haastajia 2020-luvulla akkuteknologian kehittyessä. Niistä lupaavin uusista ratkaisuista on yrityksen mukaan litium-sulfaattiakku, joka tarjoaa autolle nykyistä pidemmän toimintamatkan latauksella, mutta entistä alhaisemmilla tuotantokustannuksilla.
Daimler ennakoi akun energiatiheyden kaksinkertaistuvan nykyisestä, samalla kun tuotantokustannukset vastaavasti puolittuvat. Akun vaatima tila autossa pysyy ennallaan.
”Litium-sulfaattiakun ansiosta sähköautojen pelikenttä on ensi vuosikymmenellä kokonaan toisen näköinen kuin nyt”, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Prof. Dr. Thomas Weber kiteyttää.
Mikä CCS-konsepti?
Autojen latauskonsepti CCS Combined Charging System) laajentaisi nykyistä AC-vaihtovirtaan perustuvaa sähköautojen latausteknologiaa DC-tasavirran mahdollistamalla nopealla pikalatauksella. Vuodesta 2018 lähtien uusi CCS-standardi tulee käyttöön kaikissa Mercedes-Benzin sähköajoneuvoissa.
Autosta ja akusta riippuen latauksen teho pikalatauspisteessä voisi olla jopa 150 kWilowattiaJärjestelmä tosin mahdollistaa jopa yli kaksi kertaa nopeamman kilowatin lataustehon.
CCS-järjestelmän käyttöönottoa on vauhdittamassa uuden pistokestandardin hyväksyminen. Esimerkiksi Saksassa on käynnissä useita uuteen standardiin perustuvia latausinfran laajennushankkeita kuten ”Schnellladen Berlin” eli Berliinin nopean latausasemaverkoston rakentaminen.
Saksan hallitus tukee uusien nopeiden sekä perinteisten latauspisteiden ja –asemien lisäämistä maassa 300 miljoonan euron määrärahalla. Saksan tavoite on rakentaa lähivuosina 15000 sähköautojen latauspistettä sekä 400 vetyautojen tankkausasemaa.
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkossa
http://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2016?e=19307983/35580639