Ohjelmistotalo Adoben tuoreen selvityksen mukaan tammikuusta 2015 lähtien tietokonepelien nettikeskustelut virtuaalitekniikoista ovat moninkertaistuneet. VR- ja lisätyn todellisuuden AR-laitteet ovat nyt aallonharjalla nettikeskusteluissa.
Amerikkalainen Adobe aloitti näiden kahden trendin mittaamisen tammikuussa 2015, minkä jälkeen maininnat niistä ovat Twitterissä kasvaneet yli viisinkertaiseksi. Tämä käy ilmi Adoben tuoreesta Digital Insight -tutkimuksesta, jossa tutkittiin tietokonepelien sekä pelibrändien nettinäkyvyyttä.
Tutkimuksen mukaan taiwanilaisen HTC Vive (kuvassa) on tämän hetken kuumin VR-laite kun netissä puhutaan virtuaalitodellisuudesta. HTC Viven perässä seurasivat Microsoftin HoloLens, Oculus Rift ja Sonyn Playstation VR.
Huolimatta tietokonepelaajien laajasti käymästä VR-keskustelusta eivät kovinkaan monet yritykset siitä juuri vielä piittaa, mutta senkin aika vielä koittaa.
”Teknologian kehittyessä on selvää, että yritykset ja markkinointiosastot alkavat tutkia, kuinka he voisivat brändätä itsensä uudella tavalla”, sanoo Imran Afzal, Adobe Marketing Cloudin Pohjoismaiden markkinointijohtaja.
Adobe Digital Insight-raportti perustuu yli 2,5 miljardista pelisivustoille ja peliaiheisille sivustoille tehdyistä vierailuista kerättyyn anonyymiin dataan. Tiedot kerättiin tammikuun 2015 ja maaliskuun 2016 välisellä ajalla.
Selvitykseen kerättiin dataa myös kesäkuun 2015 ja heinäkuun 2016 välisellä ajalla muun muassa Facebookista, Redditistä, Twitteristä, Instagramista ja YouTubesta. Lisäksi dataa kerättiin 80 000 eri tietokonetuotteen ja 4000 konsolituotteen tapahtumista.
LISÄÄ: Adoben Digital Insight -tutkimusraportti (LINKKI) ja HTC Vive videolla (LINKKI, youtube)
Kuva: VTT tutkii lisätyn todellisuuden AR-tekniikoita myös ammattikäyttöön.
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkossa!
http://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2016?e=19307983/35580639