Bosch esittelee autoihin vesiruiskutuksen ensimmäisenä maailmassa. Moottorin imukanavaan sumutetaan vettä ennen polttoaineen syttymistä. Tarkan elektroniikkaohjauksen avulla saksalaisyhtiön innovaatio voi säästää polttoaineen kulutusta ja tekee autosta tehokkaamman.
Moottorin ylikuumenemisen estämiseksi nykyautojen bensiinimoottoriin ruiskutetaan ylimääräistä polttoainetta, joka jäähdyttää haihtuessaan moottorin osia. Boschin insinöörit ovat hyödyntäneet samaa periaatetta täsmäjäähdytyksessä.
Korkean höyrystymislämpönsä ansiosta vesi jäähdyttää moottoria tehokkaasti. Samasta syystä vettä tarvitaan vain vähän. Boschin mukaan muutama sata millilitraa jokaista sataa ajokilometriä kohden.
Teknologia on kehitetty erityisesti 3–4-sylinteristen ahdettujen moottoreiden käyttöön, jollaisilla keskikokoiset autot on useimmiten varustettu. Boschin suihkutusjärjestelmä koostuu sytytyksen säätöelektroniikan lisäksi suihkutuksen ohjausratkaisusta ja vesisuihkun tuottavasta pumpusta ja suuttimista.
Polttoainetalouden parantamisen lisäksi uusi innovaatio voi tehdä autoista tehokkaampia. Siksi ei ole ihmeellistä, että vesisuihkutekniikkaa sovelletaan ensimmäisen kerran BMW:n M4GTS-urheiluversiossa. Bosch toimittaa auton vesiruiskutusjärjestelmän.
LISÄÄ: Boschin Waterboost-tietoa ja videoita (LINKKI)
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkossa!
http://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2016?e=19307983/35580639