Mercedes-Benz esitteli eilen ideoitaan tulevaisuuden älykkäästä jakeluautosta, joka toimisi sähköllä ja josta ruoka- ja postipaketit jaettaisiin pienoiskoptereiden avulla kotioville. Yritys valmistautuu uudella konseptillaan digitalisaation, automatiikan ja robotiikan murrokseen kuljetussektorilla.
Mercedes-Benzin eilen julkistamalla adVANce -strategialla haetaan perinteiseen bisnekseen nähden uusia kasvumalleja ja liiketoimintamahdollisuuksia. Käytännön ilmentymänä siitä on täyssähköisen Vision Van -konseptimalli, jossa olisi automaattinen tavaratila ja katolle integroidut drooni-robottilennokit.
Yritys investoi 500 miljoonaa digitalisaatioon ja robotiikkaan ja avaa uuden 200 henkilön Future Transportation Systems liiketoimintayksikön Saksaan ja Yhdysvaltojen Kalifornian Piilaaksoon. Yhteistyötä yritys aikoo tehdä myös automaattiseen liikkumiseen ja robotiikkaan erikoistuneiden start-up-yritysten kanssa.
Yksi niistä on yhdysvaltalainen Matternet, joka kehittää automaattisia robottilennokkeja ja niiden vaatimia logistisia järjestelmiä. Ne ovat tärkeitä, koska lähivuosina esimerkiksi ruoka- ja käyttötavarasta aikaisempaa suurempi osa ostetaan nettikaupoista, mikä lisää myös yritysten reaaliaikaisia kuljetustarpeita ja -määriä merkittävästi.
”Keskitämme huomiotamme pelkästä ajoneuvosta asiakkaidemme kokonaisiin arvoketjuihin ja liiketoimintaympäristöihin. Tarjoamme digitaaliajan kuljetusratkaisun ja sulautamme pakettiauton osaksi älykästä, yhteistoiminnallista tietoketjua”, sanoo Mercedes-Benz pakettiautoyksikön johtaja Volker Mornhinweg.
Robottilentokoneet viimeisen kilometrin -kuljetuksiin
Mercedes-Benzin Vision Van -konseptimalli viitoittaa tietä pakettiautojen seuraavalle vuosikymmenelle. Täyssähköisessä pakettiautossa yhdistyvät monet innovatiiviset ratkaisut niin sanotun viimeisen kilometrin kuljetustarpeisiin suurkaupungeissa ja kaupunkimaisissa ympäristöissä.
Vision Van on valmistajan mukaan maailman ensimmäinen pakettiauto, joka yhdistää digitaalisesti koko kuljetusketjun aina tilaajasta jakelukeskukseen saakka. Ensimmäisenä pakettiautona koskaan siinä on myös täysin automatisoitu tavaratila sekä integroidut drooni-robottilennokit.
Tilatut tavarat ja paketit voidaan toimittaa perille asiakkaalle saakka paitsi käsin, myös automaattisesti ilmateitse – vaikka illalla tai yöllä, tiheästi asutuilla alueilla ja huolimatta siitä, onko vastaanottaja kotona vai ei.
Konseptiautossa robottilentokoneita olisi kaksi, ja kumpikin niistä voi kuljettaa kaksi kiloa painavan paketin jopa 10 kilometrin säteellä autosta. Kuljetusautossa olisi 75 kilowatin sähkömoottori, ja akuston lataus riittää jakelutavasta riippuen jopa 270 kilometrin ajoihin.
”Älykäs automaatio yhdistää koko toimitusprosessin aina lastauksesta ja kuljetuksesta siihen saakka, kun tilaus on toimitettu asiakkaalle. Niitä voidaan tehdä myös mahdollisten liikennerajoitusten aikana sekä öisin”, taustoittaa Mercedes-Benzin pakettiautoyksikön johtaja Volker Mornhinweg.
LINKKI: Näin toimii kopterijakelu jakeluautosta (LINKKI, MPEG4-video, 730 Mt)
Kuvat: Mercedes-Benz
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkossa!
http://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2016?e=19307983/35580639