Ruotsi päästi robottiautot liikenteen sekaan

Volvo sai viime viikolla Göteborgissa ensimmäisen autonomisesta liikkuvan robottiauton katuliikenteeseen. Kokeilulla haetaan Volvon tekninen johtaja Erik Coelingh mukaan asiakkailta palautetta, kuinka he käyttävät autoja arkielämässään. Suomessa robottiautoja kokeillaan Espoon lisäksi Tampereella.

Ensimmäinen autonominen Volvo XC90 SUV viimeisteltiin koekäyttöön Volvon Torslandan kehityskeskuksessa  Auto on ensimmäinen versio autonomisten Volvojen sarjassa, joka luovutetaan asiakkaille.

Volvon tekninen johtaja Erik Coelingh (aloituskuvassa) uskoo, että autonomisella ajotekniikalla voidaan vähentää onnettomuuksia. Lisäksi autonominen ajotekniikka voi vähentää ruuhkia ja saasteita ja antaa kuljettajille mahdollisuuden käyttää aikaansa autossa tuottavammin.

Volvo tarjoaa jo tällä hetkellä puoliautonomista Pilot Assist -toimintoa 90-sarjan autoissaan. Uudet Drive Me -autot tuovat itsenäisesti toimivan ajo-ominaisuuden erityisillä autonomisen ajamisen vyöhykkeillä Göteborgissa.

volvodriveme001www
Volvon ensimmäinen #001 -robottiauto yrityksen Torslandan kehityskeskuksessa.

Asiakaskeskeinen lähestymistapa erottaa ruotsalais-kiinalaisyhtiön mukaan Drive Me -projektin muista autonomisen ajamisen kokeista. Volvo ei halua luottaa pelkästään insinöörien tutkimustyöhön, vaan aikoo kerätä palautetta oikeilta asiakkailta.

Götebogin koeprojekti on ensimmäinen useammasta suunnitellusta julkisesta autonomisen ajamisen kokeesta. Saman tyyppinen projekti käynnistetään myös ensi vuonna Lontoossa, minkä lisäksi Volvo arvioi tarjouksia kiinnostuneilta kaupungeilta Kiinassa käynnistääkseen Drive Me -projektin siellä muutaman vuoden kuluessa.

ubervolvo2
Volvon robottiauto Uberin väreissä.

Volvo on keräämässä strategisia kumppanuuksia autonomisen ajotekniikan saralla. Viime kuussa se aloitti yhteistyön taksialaa kiihdyttäneen Uberin kanssa.

Viime viikolla yritys kertoi perustavansa yhteisyrityksen ruotsalaisen turvatyynyjäkin valmistavan Autolivin kanssa. Tarkoitus on keskittyä autonomisen ajamisen ohjelmistokehitykseen.

Volvo suunnittelee robottiautojen markkinoille tuontia vuoden 2021 aikana. Volvon omistaa nykyisin kiinalainen Zhejiang Geely Holdingin (Geely Holding).

Tampere mukaan robottiautotestaukseen

Tieto ja VTT kokeilevat henkilöautoilla automaattiajamista Tampereella.  Projekti on osa UrbanAutoTest-hanketta, jossa kehitetään tulevaisuuden autojen toiminnallisuuksia ja tilannetietoisuutta. Testiautoina on antureilla ja langattomilla yhteyksillä varustetut Citroen C4 ja Fiat 500L.

VTT:n Fiat 500L-robottiauton anturi- ja tietoliikennetekniikkaa. Lähde: VTT
VTT:n Fiat 500L-robottiauton anturi- ja tietoliikennetekniikkaa. Lähde: VTT

Tampereen UrbanAutoTest-hankkeessa luodaan testaamista helpottavia työkaluja ja menetelmiä, erityisesti kotimaisten pk-yritysten tarpeita ajatellen. Testattavia toiminnallisuuksia ovat esimerkiksi ajoneuvojen keskinäinen langaton tiedonvaihto sekä ympäristön havainnointi.

Tulevaisuudessa robottiautot ovat tärkeä osa IoT-maailmaa ja kehitteillä olevaa 5G-verkkoa. Viime viikolla Tampereella järjestettiin Tie ja ympäristö 2016 – tapahtuma. Sen seminaariaineiston on julkaistu pdf-tiedostona  (LINKKI,pdf)

LISÄÄ: Drive Me –projekti (LINKKI), Robottiautot tulevat suomalaisteille, Uusiteknologia.fi 15.7.2016  (LINKKI) Fiat näkyy Tampereella, Aamulehti 23.2.2016 (LINKKI, uutinen ja video) ja Laaja robottiautokilpailu alkaa Suomessa,  Tekniikka & Talous 9.9.2016 (LINKKI)  ja VTT:n kalvot robottiautojen tekniikasta 3/2015 (LINKKI).

LUE – UUTTA  – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkossa!

http://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2016?e=19307983/35580639