48 volttia tulee henkilöautoihin

Uusi 48 voltin sähköjärjestelmä muuttaa kaikki Mercedes-Benzit lähes sähköautoiksi. Yritys esittelee ensi vuonna myös voimanlähteen, jonka vauhtipyörään on integroitu sähkömoottorinakin toimiva ISG-käynnistingeneraattori. Autoa voi liikuttaa sähkökäyttöisenä esimerkiksi pysäköintialueilla.

Uusien moottorisukupolvien esittely loiventaa rajaa perinteisten polttomoottorien ja hybridiautojen välillä. Käytännössä kaikki Mercedes-Benz-mallit muuttuvat vähitellen osittain sähköautoiksi uuden 48 voltin sähköjärjestelmän ansiosta.

Ensi vuonan julkistettavassa kuusisylinterisessä moottorissa on ISG-käynnistingeneraattori yhdistetty sähkömoottoriksi, joka on asennettu moottorin ja vaihteiston väliin vauhtipyörän sisälle. ISG-generaattori-moottori avustaa polttomoottoria auton kiihdytyksissä, ja sitä käytetään myös kylmäkäynnistyksissä sekä varastoitaessa auton hidastusenergiaa uuden 48 voltin sähköjärjestelmän akkuun.

48 voltin järjestelmä tarjoaa Mercedes Benzin mukaan neljä kertaa enemmän tehoa kuin nykyisin käytössä oleva 12 voltin jännite, mutta ilman korkeajännitteisten sähköjärjestelmien vaatimia ylimääräisiä turvallisuusratkaisuja.

Korkeampi 48 voltin tekniikka otetaan käyttöön vähitellen koko Mercedes-mallistossa. tulee ottamaan laajasti käyttöön integroidun ISG-generaattorin. Matalaa jännitettä hyödyntävä järjestelmä mahdollistaa polttoainesäästöt, jotka aikaisemmin on saavutettu vain korkeajännitteisen hybriditeknologian avulla.

’Keskeiset ”hybriditoiminnot” kuten energian talteenotto, boost-efekti kiihdytystilanteissa sekä käynnistys ja auton liikuttelu pelkällä sähkövoimalla saavutetaan Mercedes-Benzin mukaan ensi kertaa ilman korkeajännitejärjestelmiä.

Korkeampi 48 voltin sähköjärjestelmä varmistaa myös riittävän sähköenergian saannin auton mukavuus- ja hyötytoiminnoille kuten ilmastoinnille, lämmitykselle, avustinjärjestelmille ja auton viihdetoiminnoille.

Ensi vuonna Mercedes-Benz julkistaa myös nelisylinterisen moottorin, joka varustettu hihnavetoisella RSG-käynnistingeneraattorilla. Se on yhdistetty polttomoottoriin samalla tavalla kuin nykyinen vaihtovirtalaturi.

Starttimoottorin ja laturin yhdistelmä avustaa polttomoottoria käynnistyksissä ja kiihdytyksissä sekä ottaa talteen hidastusenergiaa. Se sopii nykyisen laturin tilalle eikä siten vaikuta moottorin kokoon tai muotoiluun.

Kuva: Mercedes-Benzin uutuusmoottorin vauhtipyörään on integroitu ISG-generaattori-sähkömoottori, jonka avulla auto voi käyttää sähkökäyttöisenä esimerkiksi pysäköintialueilla liikuttaessa.

Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa. (LINKKI)

LUE – UUTTA  – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkossa!

http://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2016?e=19307983/35580639