Sähköautojen valmistuksessa akkujen ja ohjauselektroniikan lisäksi tarvitaan keveämpiä korirakenteita, jotka olisivat suhteellisen jäykkiä ja edullisesti muokattavia. Hiiluikuidun ja komposiittirakenteiden lisäksi ratkaisu voi olla kylmämuovatut teräkset.
Komponenttien painon ja kustannusten minimoiminen ovat tärkeimpiä asioita sähköautojen suosion kasvaessa. Tämä tarkoittaa, että kylmämuovattavien AHSS-terästen merkitys kasvaa, arvioi ruotsalainen teräsyhtiö SSAB.
”Sivutörmäyspalkit, puskurit, pilarit ja istuimet ovat esimerkkejä autojen osista, joiden valmistuksessa käytetään perinteisesti SSAB:n Docol-terästä. Docol-teräksellä on kuitenkin enemmänkin potentiaalia erityisesti sähköautojen uusissa osissa, kuten akkusuojuksissa”, kertoo SSAB Europe -divisioonan autoteollisuussegmentin globaalista myynnistä vastaava Arnaud Guerendel .
Koska auton paino vaikuttaa ajoneuvon vierimisvastukseen, lujien, kevyiden teräsratkaisujen käyttö tulee olemaan tärkeää. Sitä mukaa kun lujemmat, kylmämuovattavat AHSS-teräslaadut tulevat saataville, monimutkaisten osien painoa on mahdollista vähentää ilman kallista ja paljon energiaa kuluttavaa kuumamuovausprosessia.
Sähköautojen akut ovat suojattava tiestä irtoavalta ainekselta ja vaarallisilta aineilta, joita saattaa vuotaa törmäyksen yhteydessä.
RuotsalaisyhtiöSSAB:n Docol-tyypin AHSS-teräksestä valmistetuilla akkusuojuksilla voidaan osaltaan varmistaa, että akku saa vahvimman mutta mahdollisimman kevyen suojan.
Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa. (LINKKI)
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkossa!
http://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2016?e=19307983/35580639