Suomalainen urheiluinstrumenttien valmistaja Suunto on päässyt huipulle monissa tuoteryhmissä. Jatkossa yrityksen suurin haaste on digitaalinen murros. Esimerkiksi miten optimoida tietoliikenne lukuisten eri käyttöjärjestelmien kanssa.
Suunto on maailmanluokan innovaattori urheilukellojen, sukellustietokoneiden ja urheiluinstrumenttien kehittämisessä ja valmistamisessa. Nykyisin suurin osa yhtiön liikevaihdosta tulee GPS-tuotteista, joiden tärkeimmät ominaisuudet ovat nopeuden ja kuljetun matkan näyttäminen.
Suunto on historiansa aikana siirtynyt mekaanisten laitteiden valmistuksesta ensin 1980-luvulla elektronisiin ja sittemmin digitaalisiin urheiluinstrumentteihin. Tulevaisuuden tavoitteena on lisäkasvu, ja nyt haasteita asettavat laajentuva älykellomarkkina sekä käyttöjärjestelmien murros.
”Kuluttajien laitteissa on iso määrä erilaisia käyttöjärjestelmiä ja niille kaikille halutaan tehdä sovelluksia ja ohjelmistoja. Kaikille ei kuitenkaan voi tehdä kaikkea, vaan meidän on selvitettävä, mitkä ominaisuudet sopivat mihinkin järjestelmiin ja mitä kaikkea kuluttajat todella tarvitsevat”, kertoo Suunnon patentti- ja tutkimusjohtaja Erik Lindman. Hän on ollut mukana Suunnossa vuodesta 1988 lähtien.
Digitaalinen murros vaatii tutkimus- ja suunnittelutyön lisäksi tutkimustulosten tehokasta soveltamista. Suunto tekee yhteistyötä alihankkijoiden kanssa saadakseen uusista teknologisista mahdollisuuksista irti juuri omien kuluttajiensa tarpeisiin sopivimmat ominaisuudet.
”Olemme päässeet asemaamme panostamalla tutkimukseen ja kehitykseen ja soveltamalla uusia mahdollisuuksia luovasti. Tuotekehityksessä se tarkoittaa pääosin ohjelmistotyötä”, kertoo Suunnon patentti- ja tutkimusjohtaja Lindman.
Suunto on saanut Tekesiltä apua projekteihin, joiden puitteissa on kehitetty uusia teknologioita myös Suuntoa laajemmin. Muitakin kiinnostaa tietoliikenneohjelmistot, jotta data liikkuisi tehokkaasti eri laitteiden välillä.
”Viime vuosina olemme panostaneet eniten langattomaan tekniikkaan ja tietojärjestelmiin. Tärkeimpiä projektejamme, joissa Tekes on ollut tukena, ovat konnektiivisuus kännykän kanssa ja GPS:n, tiedonsiirtomenetelmien sekä näyttöjen ja suorittimien kehittäminen”, Lindman summaa.
Suunnolla on reilu 300 työntekijää Vantaalla , ja ympäri maailman yhteensä noin 450. Valmistuksesta 80 prosenttia tapahtuu Suomessa, ja alihankinnastakin merkittävä osuus tulee kotimaisilta yrityksiltä. Yhtiö on osa suomalaista urheiluvälinekonserni Ameria.
Kuva: Suunto
Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa. (LINKKI)
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkossa!
http://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2016?e=19307983/35580639