Autojen verkottumisen myötä autoteollisuuden visiot eivät ole enää fiktiota vaan todellisia, toteutumassa olevia asioita. Autotekniikkayritys Bosch tutki konsulttiyritys Prognosin kanssa, millaisia vaikutuksia verkottuneella liikkumisella tulee olemaan Yhdysvalloissa, Saksassa ja Kiinan suurimmissa kaupungeissa. Avuksi tulee autojen verkottaminen internetiin sekä uusimmat anturi- ja IoT-tekniikat pilvipalveluineen.
Boschin Connected Car Effect 2025 -tutkimus osoittaa verkottuneen liikkumisen lisäävän turvallisuutta ja tehokkuutta merkittävästi. Bosch kehittää verkottumiseen tarvittavia yhteyksiä, antureita ja pilviratkaisuja.
”Verkottuneen liikkumisen hiljaisia sankareita tulevat olemaan jo nyt monelle tutut kuljettajaa avustavat järjestelmät”, sanoo Boschin johtokunnan jäsen Dirk Hoheisel. Selvityksen arviota uusien tekniikoiden yleistymisestä voidaan pitää jopa varsin varovaisina.
Yhdysvaltojen, Saksan ja Kiinan ajoneuvoista on vuoteen 2025 mennessä varustettu ajovakauden hallintajärjestelmällä (ESP), joka sinällään on ihme koska lähes kaikissa uusissa autoissa on jo ESP-hallintajärjestelmä. Vastaavasti automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän ja kaista-avustajan odotetaan löytyvän lähes kymmenen vuoden sisään jopa 40 prosentista autokantaa.
Myös verkottuneita ja mukavuutta lisääviä toimintoja tulee olemaan useimmissa autoissa vuoteen 2025 mennessä, kun älypuhelimet kytketään joka toisen ajoneuvon viihdejärjestelmään. Siinä on syy myös siihen, miksi suomalaisen EB:n auto-ohjelmistot ja viimeksi Rightware myytiin kansainvälisille autoelektroniikan toimittajille.
Boschin selvityksen mukaan uudenlaiset turvallisuusjärjestelmät ja pilvipohjaiset palvelut voivat estää noin 260 000 loukkaantumista, säästää 390 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä ja antaa kuljettajille lukuisia tunteja vapaa-aikaa vuosittain.
”Verkottunut liikkuvuus vähentää onnettomuuksia, polttoaineen kulutusta ja stressiä”, summaa’’, Boschin Hoheisel sanoo. ”Tutkimuksemme osoittaa, että verkottumisella on merkittävä vaikutus jokaiseen kuljettajaan vuonna 2025”, vakuuttaa Hoheisel.
Tulevaisuudessa Boschin mukaan pitkälle automatisoitu ajo vapauttaa noin 80 prosenttia ratissa käytettävästä ajasta johonkin muuhun, esimerkiksi robottiautossa lukemiseen, sähköpostien hoitamiseen, videoneuvotteluihin tai elokuvien katseluun.
TAUSTAA: Verkottuminen tuo tiedot kaikille
Tunnetut kuljettajaa avustavat järjestelmät muuntuvat tietolähteiksi, joita voidaan käyttää verkottuneena laajempien liikennejärjestelmien tietolähteenä. Kun ESP-anturit raportoivat jäisistä teistä, kamerat keräävät tietoja hidastuneesta liikenteestä ja sumusta ja
kun internet-pohjaiset pysäköintiratkaisut sekä väärästä ajosuunnasta varoittavat järjestelmät ovat laajassa käytössä, lisääntyvän verkottumisen hyödyt ovat paljon enemmän kuin osiensa summa – kaikille tienkäyttäjille.
Kuvat: Bosch
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2016