Ericsson tuo uudenlaisen Connected Vehicle Marketplace -verkkoratkaisun, jonka avulla voidaan rakentaa digitaalisten palveluiden ekosysteemejä nettiin kytketyille ajoneuvoille. Yhtiön pääjohtaja Börje Ekholm esitteli Scanian avulla ratkaisua Mobile World Congressissa.
Ericssonin verkkoratkaisu on tarkoitettu kaikille liikennetoimialan toimijoille, laitevalmistajille ja liikennöitsijöille. Ruotsalainen Scania ottaa ensimmäisenä asiakkaana käyttöönsä ratkaisun ja esittelee Barcelonassa siihen pohjautuvan oman Scania One -alustansa.
Scanian One on asiakasalusta, jonka avulla liikennöitsijät ja heidän asiakkaansa sekä kuljettajat pääsevät autonvalmistajan mukaan käsiksi uudenlaisiin palveluihin. Järjestelmän voidaan seurata reaaliajassa logistiikkavirtoja aina suurista rakennustyömaista, julkiseen liikenteeseen ja pitkänmatkan kuljetuksiin. Scania One paketoi digitaaliset työkalut liikennöitsijöille ja kuljettajille.
Ericssonin uusi Connected Vehicle Marketplace rakentuu valmistajan jo aikaisemmin julkaisemalle Conencted Vehicle Cloud -ratkaisulle.
TAUSTAA: Hyötyajoneuvoista henkilöautoihin
Verkkoon kytkettyjen liikennevälineiden määrä kasvaa nopeasti – sekä hyötyajoneuvoissa että henkilöautoissa. Tutkimusyhtiö Strategy Analytics ennustaa, että maailmassa on 382 miljoonaa verkkoon kytkettyä ajoneuvoa vuoteen 2025 mennessä.
Ruotsalainen Scania kertoo, että heidän ajoneuvoistaan on kytketty verkkoon 250 000, joka vastaa kahta kolmasosaa autoista, joita he ovat myyneet viimeisen viiden vuoden aikana.