Ladattavat hybridi- ja täyssähköautiotkin yleistyvät. Moni kuluttaja kaipaa perustietoa täyssähköautoista ja ladattavista hybrideistä sekä erilaisista lataustavoista ja -standardeista. Nyt Motiva on yhteistyössä alan toimijoiden kanssa laatinut oppaan helpottamaan hankintapäätöksen tekemistä.
Markkinoilla on useita täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä, ja myös kotilataukseen sopivia latausasemia on jo hyvin saatavilla. Sähköautoilu on myös energiakustannuksiltaan edullista. Opas sisältää tietoa esimerkiksi siitä, miten lataussähköä kohdellaan verotuksessa.
Motiva julkaisi jo viime keväänä ympäristöministeriön rahoittaman yksityisten kiinteistöjen latauspisteoppaan. Nyt julkaistu Ostajan opas suuntaa näkökulmaa kiinteistöistä kuluttajiin. Huhtikuussa valmistui myös video, jossa annetaan vinkkejä latauspisteiden rakentamiseksi yksityisissä kiinteistöissä
”Erilaiset latausstandardit ja -tavat aiheuttavat monesti hämmennystä. Sähköauton ostajan ABC-opas antaa kuluttajille kaivattua perustietoa mahdollisimman selkeästi”, sanoo johtava asiantuntija Vesa Peltola Motivasta.
Sähkökäyttöisiä autoja voidaan ladata peruslatauksella, pikalatauksella ja tilapäisesti myös hidaslatauksella. Peruslataukseen käytetään sähköautoille suunniteltua pistorasiaa ja pistoketta. Latauspisteiden toteutuksesta on koottu tietoa vuosi sitten julkaistuun Motivan ”Kiinteistöjen latauspisteet kuntoon” -oppaaseen.
Sähköautoja voi ladata tilapäisesti myös lämpötolpasta tai vastaavasta kotitalouspistorasiasta, kunhan pitkäaikainen (yli 2 tuntia) latausvirta on rajoitettu riittävän pieneksi (esim. 8 A). Pistorasia-asennuksen soveltuvuus ja sähköturvallisuus on varmistettava ennen käyttöä.
Euroopan alueen julkisiin latauspisteisiin on sovittu yhteinen pistokestandardi (Type 2). Peruslatauksen teho riittää yleensä tyhjänkin täyssähköauton akun lataamiseen yön aikana.
Pikalataus on mahdollista lähinnä julkisilla latausasemilla, joita rakennetaan koko ajan lisää. Julkiset latauspisteet sijaitsevat esimerkiksi pysäköintialueilla, kauppakeskuksissa, huoltoasemilla tai kadunvarressa. Pikalataus on useimmiten maksullista.
Sähköauton ostajan oppaan ovat laatineet yhteistyössä Ympäristöministeriö, Trafi, ABB, Ensto, Energiateollisuus, IGL Technologies, Kiinteistöliitto, KSS Energia, Kymenlaakson Sähkö, Lahti Energia, Liikennevirta, Parkkisähkö ja Veho. Motiva on koordinoinut työtä.
LISÄÄ: Sähköauton ostajan opas (LINKKI, pdf, 2.1 Mt) ja latauspisteopas (LINKKI, pdf. 642 kt)