Suomalaisen supersähköauto Toroidion 1MW Conceptin testit todistavat moottorien toimivan luvatusti. Sähkömoottorien energiankulutus ja voimansiirtolinja testattiin Etteplanin laboratoriossa Espoossa. Tänään konseptiauto on Berliiinin Cube Tech Fair-messuilla.
Toroidion julkisti kaksi vuotta sitten ensimmäisen teknisen prototyyppiautonsa 1MW Conceptin, jossa yhtiön kehittämä innovatiivinen sähköinen voimansiirto toimii muihin sähköautoihin verrattuna alhaisella 48 voltin jännitteellä.
Julkistuksen jälkeen 1MW Conceptia on testattu sekä radalla että testipenkissä. Koeajojen perusteella 1MW Concept kuluttaa hyvin vähän energiaa. Testiradalla ajetussa, normaaliajoa rajummassa ajosessiossa auton energiankulutus oli 9,99 kWh/100 km.
”Laboratoriotestien perusteella jo ensimmäinen proof-of-concept-versio sähkömoottoristamme ja sen sähköjärjestelmä ovat toimiva paketti”, kertoo Toroidionin Pasi Pennanen tiedotteessa. Hänen mukaansa konseptiautokykeni kulkemaan samalla energiamäärällä merkittävästi pidemmän matkan kuin markkinoilla olevat sähköautot, vaikka sen energiankulutusta ja sähköistä voimansiirtoa ei vielä ollut edes hiottu huippuunsa
Toroidion on jatkanut sähköisen voimansiirron komponenttien kehitystä kohti tuotantoversiota, Tuotekehityksessä on keskitytty uudenlaisen tehoelektroniikan suunnitteluun ja toteutukseen. Toroidionin uudessa testipenkissä voidaan laboratorio-olosuhteissa testata kaikkia sähköisen voimansiirtolinjan komponentteja, moottoreita, akkuja, elektroniikkaa ja ohjelmistoja.
”Olemme tuomassa markkinoille uuden sukupolven sähköisen voimansiirron kokonaisratkaisumme sekä sähköisen voimansiirron asiakkaillemme että energian jakeluyhtiöille. Tekniikkaa tullaan kehittämään myös sähköturvallisuutta arvostavan teollisuuden tarpeisiin”, Pennanen jatkaa.
Toroidionin konseptiauto ja osa sen kehittäjätiimistä on tänään ja huomenna Cube Tech Fair -tapahtumassa (LINKKI) Berliinissä. Toroidionin Pasi Pennanen on yksi tapahtuman puhujista. Mukana on myös Applen pioneerikehittäjä Steve Wozniak.
- Etteplan on todentanut sähkömoottoreiden toimivuuden
- Moottorit ovat kevyitä. Suoravetoinen sähkömoottori ei tarvitse alennusvaihdetta
- 1 MW Concept kuluttaa yrityksen mukaan vähän verrattuna muihin sähköautoihin.
- Voimansiirtolinja on käytännössä huoltovapaa
- Toroidionin käyttöjännite on 48 volttia, akun voi vaihtaa huoltoasemalla.
- Tekniikkaa voidaan hyödyntää muissakin kulkuneuvoissa.
Lähde/kuvat: Toroidion