Ethernetin käyttäminen ajoneuvoissa ja teollisuuden sovellutuksissa kasvaa. Suuntauksena on, että verkoista halutaan jatkuvasti nopeampia sekä kaapeloinniltaan yksinkertaisempia. Niissä 100 megabitin yhteydet ovat jo käytössä, ja gigabitin Ethernet tulossa.
Uusia Ethernet-yhteyksiä halutaan ajaa erityisesti ajoneuvokäytössä yhtä kaapeliparia ja muovista valmistettua valokuitua pitkin. Viime vuonna IEEE standardoi ajoneuvoihin ja teollisuussovelluksiin gigabitin Ethernetin yhden kuituparin nimellä 1000BASE-T1 (IEEE 802.3bp-2016).
Juuri julkaistu standardi IEEE 802.3bu-2016 lisäsi yhden johtoparin gigabitin ethrnetiin mahdollisuuden kuljettaa samassa johtoparissa datan lisäksi myös käyttöjännite esimerkiksi etäantureille. IEEE 802.3bu-2016 -standardi määrittelee tehontoimitusprotokollan, joka tukee useita jännitteitä ja useita teholuokkia.
Yhden millimetrin paksuiseen muovikuituun perustuva verkkoja on jo käytössä autoissa, muissa ajoneuvoissa, kotiverkoissa ja teollisuuden sovellutuksissa aina sadan megabitin nopeuksiin saakka. Juuri hyväksytty IEEE 802.3bv-standardi nostaa suurimman tällaisessa kestävässä kuidussa toimivan suurimman tietoliikennenopeuden gigabittiin sekunnissa.
LISÄÄ: IEEE 802.3bp-201 (LINKKI), IEEE 802.3bv (LINKKI) ja IEEE 802.3bu-2016 (LINKKI) ja Hartingin T1 (LINKKI, pdf)
Kuva: Hartingin T1-liitin on tarkoitettu teollisuuden yhden parin gigabitin ethernet-yhteyksiin.
Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa (LINKKI).
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi!
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2017