Suomen innovaatiokeskusteluun tuli tiistaina Tampereen Manufacturing Performance Days 2017 (MPD) -tapahtumassa painokkaita puheenvuoroja julkisen ja yksityisen sektorin laajaan yhteistyöhön perustuvan innovoinnin puolesta. Erityisesti Dimeccin ansioita suitsutettiin laajalti esimerkillisiksi.
Teollisen innovaatioyhteistyö ja julkinen tk-rahoitus saivat Tampereella uutta nostetta. Valmet Automotiven valmistuspalvelujen johtaja Pasi Rannus avasi tapahtumassa Uudenkaupungin autotehtaan menestystarinan,
MPD:n järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Euroopan valmistavan teollisuuden kattojärjestön Orgalimen presidentti Tomas Hedenborg kuvasi omassa puheessaan tehdasta parhaaksi esimerkiksi automaation myönteisistä vaikutuksista työllisyyteen.
”Robotisaation pelätään vievän työpaikkoja. Uudenkaupungin tehdas on robotisoitunein tehdas Suomessa, ja sinne on palkattu jatkuvasti lisää tuhansia työntekijöitä. Muutos on totta, mutta myönteinen”, kuittasi Hedenborg kysymyksen automatisaatiosta ja työpaikoista.
Teollisuuden omat innovaatiotoimet olivat kaikkien mieleen. “Dimecc on tuottanut selvästi parempia tuloksia kuin mitä syntyisi yksin yritysten omilla panostuksilla”, totesi työministeri Jari Lindström esittäessään valtiovallan tervehdyksen 800 teollisuuden johtavalle vaikuttajalle.
Lindströmin mukaan julkinen innovaatiorahoitus on keskeisen tärkeää yritysten menestykselle. Dimeccin työ perustuu malliin, jossa julkinen rahoitus kattaa vajaa puolet laajan innovaatioyhteistyön kuluista ja yritykset maksavat loput.
Tutkimuskeskittymä Dimeccin omistavat suomalaiset teollisuusyritykset sekä tutkimuslaitokset yhdessä. Tampere-taloon. Sekä työministeri Jari Lindström että videotervehdyksellä tapahtumassa esiintynyt EU-komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen nostivat MPD:n järjestäjän Dimeccin eurooppalaisen innovaatioyhteistyön esikuvaksi.
Ministeri Lindström painotti omassa puheenvuorossaan myös asiakkaan ottamista huomioon. Asiakasnäkökulma nousi keskeiseen rooliin Koneen toimitusjohtajan Henrik Ehrnroothin puheenvuorossa.”Elämme asiakkaan aikaa. Asiakkaat vaativat jatkuvaa ja välitöntä palvelua. Asiakkaat haluavat ostaa tuloksia, eivät uusia ominaisuuksia”, painotti Ehrnrooth.
LISÄÄ: Aiemmat MPD2016 ja MPD2017-uutiset Uusiteknologia.fi:ssä (LINKKI)
Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa (LINKKI).
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi!
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2017
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2016