Autovalmistajat kehittävät robottiautojen ohessa myös nykyautojen toimintaa parantavia tekniikoita. Uudenlaiset kaistavahdit saavat tuekseen uudenlaisia tekniikoita, joilla autot pystyvät kommunikoimaan toistensa kanssa. Siihen pystyy langaton IEEE 802.11p (pWLAN) -verkkostandardi.
Ajoneuvojen väliset sekä ajoneuvojen ja lähialueen liikenneinfrastruktuurin väliset yhteydet ovat tärkeä askel kohti tulevaisuuden verkottunutta autoilua. Volkswagen ilmoittaa aloittavansa vuonna 2019 pWLAN-teknologian asentamisen vakiovarusteeksi ensimmäisiin malleihin.
Tiedot uusista liikenneriskeistä siirtyvät järjestelmässä muille ajoneuvoille ja lähiympäristöön muutamassa millisekunnissa. Volkswagenin käyttämä tekniikka perustuu autoteollisuuden kansainvälisesti standardoimaan ja testaamaan IEEE 802.11p (pWLAN) -standardiin.
Tämä erityisesti autojen sovelluksiin kehitetty teknologia mahdollistaa liikennetilannetta, varoituksia ja jopa auton omien antureiden tekemiä mittauksia koskevien tietojen jakamisen lähialueelle millisekunneissa. Tämä laajentaa auton vaikutusalueen useisiin satoihin metreihin ja mahdollistaa käytännöllisesti katsottuna näkemisen kulman taakse.
Järjestelmä hyödyntää erityisesti liikenneturvallisuudelle ja liikenteen sujuvuuden parantamiselle varattua taajuuskaistaa. Koska tieto on luonteeltaan hyvin paikallista, sitä ei koota mihinkään keskitetysti. Tämän vuoksi järjestelmä ei ole riippuvainen matkapuhelinverkon kattavuudesta eikä aiheuta tietoliikennekustannuksia.
Uudenlainen pWLAN-standardi mahdollistaa tietojen vaihdon eri valmistajien autojen välillä. Tietoa voidaan siirtää sekä autosta toisiin autoihin (car-to-car) että ajoneuvoista liikenteen infrastruktuurille (car-to-X). Tämä mahdollistaa esimerkiksi ruuhkia ja onnettomuuksia koskevien tietojen jakamisen nopeasti aina puolen kilometrin etäisyydelle saakka.
Kun myös poliisi ja pelastuslaitokset ottavat pWLAN-tekniikan käyttöön, autoilijat voivat saada ennakolta tiedon hälytysajoneuvojen saapumisesta – etäisyydestä ja suunnasta. Volkswagen työskentelee myös liikennevalojen kaltaisten liikenneinfrarakenteiden ja muiden tien käyttäjien kanssa, jotta liikenneturvallisuutta voitaisiin parantaa pWLAN-tekniikan avulla.
Alkuvaiheessa ainakin Saksa, Alankomaat ja Itävalta ovat ilmoittaneet suunnitelman varustaa tietyömaiden liikenteen ohjauksessa käytettävät perävaunut pWLAN-tekniikalla, jotta törmäysriskiä voidaan vähentää etenkin moottoriteillä. Myöhemmin tekniikka tullee laajemminkin käyttöön.
LISÄÄ: IEEE 802.11p – pWLAN (LINKKI, Wikipedia) ja Ilmatieteenlaitos (LINKKI) ja VTT (LINKKI)
Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa (LINKKI).
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi!
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2017