Puolella suomalaisista kotitalouksista on vähintään 42-tuumainen televisio. Vain 23 prosenttia vastaajista kertoi, että kotitalouden ensisijainen televisio oli 32-tuumainen tai pienempi, selviää Samsungin teettämästä kyselystä.
Samsungin tilaamasta kyselytutkimuksesta selviää, että suomalaiset katsovat yhä paljon televisiota. Suorien lähetysten lisäksi 86 prosenttia suomalaisista on käyttänyt tv-ohjelmien, elokuvien tai videoiden suoratoistopalveluita. Niitä katsotaan TV-laitteilla (39 %), mutta myös tietokoneella, tabletilla ja kännykällä.
Ykkönen on Yleisradion Areena -palvelu (61 %). Muita olivat Youtube (57 %), MTV3 Katsomo (39 %), Netflix (34 %), Nelosen Ruutu (31 %), Viaplay (11 %), CMore (10 %) ja HBO Nordic (9 %).
Samsungille kyselyn toteutti tutkimusyhtiö YouGov kesä-heinäkuussa 2017. Siihen vastasi 1005 suomalaista ikähaarukalla 15–74 vuotta.
Muita tuloksia
- Joka toisessa suomalaisessa kotitaloudessa (48 %) on vähintään kaksi televisiota.
- 94 prosenttia vastaajista kertoo, että televisio on sijoitettu olohuoneeseen.
- Alle 7 prosenttia vastaajista kertoo, että kodin ensisijaisessa televisiossa on seinäkiinnitys. 26 prosenttia kuitenkin haluaisi, että tv olisi ripustettu seinälle.
- Peräti 38 prosenttia vastaajista paljasti, ettei tiedä, mihin näyttötekniikkaan heidän televisionsa perustuu, vaikka 56 prosenttia vastaajista piti kuvanlaatua / näyttötekniikka tärkeimpänä television ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä.
- Vain 28 prosenttia suomalaista pärjää yhdellä kaukosäätimellä. Peräti 37 prosenttia vastaajista kertoo, että televisionkatselutilassa on vähintään kolme kaukosäädintä.
Kuva: Samsung QLED-televisio
Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa (LINKKI).
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi!
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2017