Posti ottaa Espoossa käyttöön sanomalehtien ja päiväpostin jakeluun viisi Nissan-sähköpakettiautoa. Hankinta liittyy Postin tavoitteisiin testata vaihtoehtoenergia-ajoneuvoja. Vuosia sitten Posti hyödynsi varsin laajasti sähköautoiksi muutettuja Elcat-pakettiautoja.
Postin uusissa autoissa on litium-akut, joilla ajaa ihanneolosuhteissa 170 kilometriä yhdellä latauksella. Auto kerää talteen jarrutusenergian ja palauttaa sen akkuun. Äänettömyys on myös valttia lehtien jakelussa aamuyön tunteina.
’’Olemme testanneet autoja jo pitkään ja toimintamatka on riittänyt hyvin Postin tarpeisiin sanomalehti-, paketti- ja postikuormienkin kanssa”, sanoo Postin kalustosta vastaava Kari Tuomola.
Autojen tekniikka on ollut Tuomolan mukaan hyvin luotettavaa, eikä talvikäyttö-ongelmiakaan ole ollut.
Posti hyödynsi sähköautoja vuosituhannen vaihteessa suomalaisilla Elcat-Cityvan-pakettiautoilla. Ne oli muutettu polttomoottoriautoista akkukäytöisiksi. Postilla oli käytössä suurimmilaan yli 60 sähköautoa.
Posti on sähköautojen lisäksi testannut postinjakelussa myös sähkörahtiskoottereita ja käytössä on myös sähköavusteisia jakelukärryjä ja -polkupyöriä. Suurin osa Postin jakelu- ja kuljetuskalustoon on edelleen perinteisiä polttomoottoriautoja – noin 4 000 ajoneuvoa, joilla ajetaan vuodessa noin 110 miljoonaa kilometriä. Yritys on testannut jakelussa myös Citroen Berlingon ja Volkswagenin Caddy -sähköautoja.