
Jaguarin urheiluautojen klassikkomalli E-type on muuttunut sähkötoimiseksi. Enzo Ferrarin maailman kauneimmaksi autoksi aikanaan ylistämä E-type on saanut sähköisen voimalinjan ja litiumioniakut. Katso videolta, mitä muuta klassikkoautosta on muutettu.
Sähkö-Jaguar esiteltiin yleisölle yrityksen Tech Fest -tapahtumassa Lontoossa. Uusi E-type Zero perustuu vuoden 1968 E-type Series 1.5 Roadsteriin. Konseptiauto on rakennettu yhtiön uudella Classic Works verstaalla Coventryssa, Iso-Britanniassa.

Sähkö-E-type on pyritty pitämään mahdollisimman lähellä alkuperäistä Jaguarin Series 1.5 Roadsteria, joten muutokset on tehty lähinnä voimalinjaan, ja alkuperäisen mukaiset ajovalot on toteutettu ledeillä.

Sähköauton litium-ioni-akusto on istutettu XK-moottorin paikalle ja sähkömoottori on laitettu vaihdelaatikon tilalle akkujen taakse. Sähköistys toimii kaikissa vuosien 1949 ja 1992 välillä valmistetuissa automalleissa, joissa on Jaguarin kuusisylinterinen XK-moottori.
220 kilowatin sähkömoottori siivittää E-type Zeron nollasta sataan 5,5 sekunnissa – sekunnin nopeammin kuin alkuperäinen Series 1 E-type. Tehoa on tosin rajoitettu, millä on optimoitu sähköauton ajokokemusta.
Sähkö-Jaguarin muuta rakennetta, alustaa tai jarruja ei ole muutettu. Osa E-type Zeron komponenteista ovat samoja kuin ensi vuonna markkinoille saapuvassa Jaguarin täyssähköautossa I-PACE mallissa.
LISÄÄ: Jaguarin E Type -urheiluauton tekniikkaa (LINKKI) ja (LINKKI, video)