Sähköautojen yleistyessä niiden akustoilla voidaan tasata laajemminkin sähköverkkoa. Ensimmäinen kaksisuuntainen V2G-latauspiste asennetaan Helsingin Suvilahteen, jossa sijaitsee sähköyhtiö Helenin aurinkovoimala ja akkupohjainen sähkövarasto.
Uudentyyppinen V2G (vehicle-to-grid) -latauspiste mahdollistaa paitsi sähköauton lataamisen, mutta tarjoaa myös mahdollisuuden syötää sähköenergiaa takaisin verkkoon . Uusi latauspiste on Helenin, Liikennevirran ja Nissanin yhteistyötä. Vastaavanlaisia latausasemia ei tiettävästi vielä ole julkisessa käytössä muualla Euroopassa.
’’V2G-latauspisteen avulla voidaan hyödyntää auton akkua osana energiajärjestelmää. Tulevaisuudessa sähköautot eivät ole enää vain verkon kuormia, vaan ne voivat toimia osana sähköverkkoa’’, sanoo yksikönpäällikkö Perttu Lahtinen Helenistä
Kaksisuuntaisen latauksen avulla sähköautojen akkuja voisi hyödyntää esimerkiksi sähköverkon häiriötilanteissa tai jo ennaltaehkäisemään häiriöitä. Helen testaa pilottikohteessa, miten V2G käytännössä toimii. Se on myös osa mySmartLife-EU-tutkimushanketta, jossa haetaan kokemuksia uudenlaisesta sähköverkon toiminnasta.
Autovalmistaja Nissan näkee sähköauton laajemmin kuin pelkkänä kulkuvälineenä. ”Sähköautojen akkuja voidaan hyödyntää myös liikkuvina energialähteinä”, sanoo Jarkko Ahlbom Nissanilta.
V2G:n toiminnallisuus toteutetaan siten, että auton akku täyttyy aina sähköverkon tuennasta huolimatta. Latauspiste käy ensivaiheessa Nissanin sähköautoille CHAdeMO-pistokeella.Lataustehon on 10 kilowattia
Suvilahden ensimmäinen vehicle-to-grid -latauspiste tulee olemaan julkinen latausasema, ja käyttäjilleen testivaiheessa ilmainen.