Ripaus asfalttia voi olla avain suuren kapasiteetin litium-metalliakuille. Yhdysvaltalaisen Rice Universityn mukaan asfaltilla terästetyt akut latautuvat 10 – 20 kertaa nopeammin kuin kaupalliset litiumioniakut, kertoo nanobitteja.fi -sivusto uutisessaan.
Litiummetallia pidetään erinomaisena ehdokkaana Li-ion-akkujen anodimateriaaliksi, koska sillä on erittäin korkean ominaiskapasiteetti ja erittäin alhainen sähkökemiallisen potentiaali.
Rice Universityn kemisti James Tour on kehitellyt anodeja, jotka sisältävät asfaltista valmistettua huokoista hiiltä. Anodi oli poikkeuksellisen vakaa yli 500 lataus-purkausjakson jälkeen.
Korkea 20 milliampeeria neliösenttimetriä kohti virrantiheys osoitti materiaalille lupausta käyttää sitä nopeaan lataukseen ja purkaukseen rakenteissa, jotka tarvitsevat suurta tehotiheyttä.
Laboratoriossa anodi yhdistettiin rikki-hiili katodin kanssa toimivaksi akuksi testauksia varten. Akkujen tehotiheys oli peräti 1 322 wattia kilogrammaa kohden ja energiatiheys 943 wattituntia kilogrammaa kohden (nyt n 250 Wh/kg).
LISÄÄ: Nanobitteja.fi ja Rice Universityn tiedote (LINKKI) ja tutkimusartikkeli ASC Nano -tiedelehdessä (LINKKI)
Kuvituskuva: Uusiteknologia.fi
Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa (LINKKI).
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi!
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2017