Valmet Automotive hakee akkutekniikoista merkittävää bisnestä, kertoi Teknologia17-messuilla yrityksen toimitusjohtaja Ilpo Korhonen. Kasvunäkymille antaa selkänojaa osaomistajaksi tullut kiinalainen akkuvalmistaja CATL.
Valmet Automotive on ollut Suomessa pioneeri sähköautojen tuotannossa, mutta alkuvaiheen startup-yritysten kanssa valmistusyhteistyö jäi lyhyeksi. Nyt yritys loistaa Mercedes-Benzin kanssa solmittujen tuotantosopimusten ansiota.
Autojen tuotannon lisäksi Valmet Automotive hakee uutta bisnestä suunnittelusta ja akkutekniikoista. Valmet Automotiven toimitusjohtaja Ilpo Korhonen kertoi akkualueen voivan tuoda yritykseen viiden vuoden sisään jopa satojen miljoonien bisneksen Suomessa ja yrityksen muissa toimintamaissa.
Ensimmäisenä Valmet Automotive aloittaa akkupakettien toimittamisen Avant e6-kuormaajaan Uuden kaupungin autotehtaalta. Ammattikäyttöön suunnitellun e6-kuormaajan litium-akkujärjestelmä on Valmet Automotiven suunnittelema.
Suomalainen Avant e6 on maailman ensimmäinen täyssähköinen kuormaaja, jossa on käytössä litium-akkutekniikka.
Korhonen otti esillä myös autoteollisuuden laajemmat kehitystrendit. Korhosen mukaan Mercedes Benzin esityksissä on langattomat yhteydet, ajoa auttavat automaattitoiminnot, sähköistyminen ja palvelupuolella esimerkiksi autojen jakamisbisnes.
Valmet Automotivella on yli 5000 osaajaa, joista Suomessa yli 4000. Muita toimipisteitä on Saksassa, Puolassa ja Espanjassa. Robotteja Uudenkaupungin tehtaalla on lähes 600 – eniten Suomessa. Teoreettinen tuotantomäärä on yli 100 000 autoa.
Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa (LINKKI).
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi!
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2017