Pilkington jatkaa elektroluminenssinäytön tuontia osaksi tuulilasia. Tavoitteena on korvata perinteiset mittarit ajoneuvon tuulilasin sisään upotettavalla näytöllä. Läpinäkyvä elektroluminenssinäyttö on kehitetty yhteistyössä suomalaisen Beneqin kanssa.
Pilkintonin näyttöön uptettava elektroluminenssiteknologian kehitystyö aloitettiin neljä vuotta sitten ja kaksi vuotta sitten tuotiin tarjolle ensimmäiset staattiset luminenssinäytöt. Näyttölasi-ideaa ovat olleet työstämässä Pilkingtonin tuotekehitysryhmän lisäksi Beneq sekä ryhmä tutkijoita Tampereen teknillisestä yliopistosta ja VTT:stä.
”Näyttölasi koostuu kahden lasikerroksen väliin PVB-muoviin sijoitetusta elektroluminenssiteknologialla varustetusta lasilevystä. Elektroluminenssiteknologia on ollut käytössä jo 30 vuoden ajan, mutta vasta viime aikoina siitä on kehitetty sovellus, joka mahdollistaa teknologian läpinäkyvyyden – ja sitä kautta myös sen upottaminen lasiin on tullut mahdolliseksi”, kertoo Pilkington Automotiven uusien teknologioiden päällikkö Juha Artama.
’’Nyt yhteistyössä komponenttitoimittaja Beneqin kanssa kehitetty matriisinäyttö vie teknologian vielä pidemmälle’’, kertoo Pilkington Artama. Valmiiden ratkaisujen sijaan asiakas voi Artaman mukaan suunnitella näytön sisällön täysin vapaasti. Nyt ajoneuvojen valmistajat määrittelevät itse, mitä dataa näyttöön halutaan ajaa ja miten sitä helpoiten ohjataan.
’’Matriisinäkymä on yhteensopiva yleisimpien standardien tiedonsiirtoprotokollien kanssa ja se skaalautuu sitä mukaa, kun uusia tarpeita syntyy”, Artama kertoo.
Pilkington esitteli tekniikkaa jo pari vuotta sitten, nyt uutena sovellusalueena on rekkojen maatalous- ja maanrakennusalan hyötyajoneuvot.
Työkoneen tuulilasin sisään upotettava heijastamaton matriisinäyttö on muunneltavissa käyttäjän tarpeiden mukaan, ja siihen voidaan tuoda haluttua dataa näkökenttää häiritsemättä vaativissakin olosuhteissa.
”On mielenkiintoista nähdä, kuinka pitkälle elektroluminenssiteknologian saralla vielä päästään. Pilkington Automotiven kanssa asiakkaamme ovat aina kehityksen kärjessä”, Artama toteaa.
Uusi näyttöratkaisu on esillä ensimmäistä kertaa nähtävillä AGCO Valtran traktorissa Agritechnica-messuilla Hannoverissa 12.–18. marraskuuta 2017. Tuote on tuotantovalmiina jo saatavissa.
TAUSTAA: Pilkington Automotive Finland Oy:llä on kaksi ajoneuvolasitehdasta: Tampereen tehdas tuottaa erikoisajoneuvojen karkaistuja laseja, kuten bussien sivulasituksia ja takalaseja sekä maatalouskoneiden lasituksia. Laitilan tehdas valmistaa laminoituja tuulilaseja busseihin, maatalouskoneisiin ja juniin sekä toimittaa lasituksia laivoihin. Lisäksi Pilkington Automotive omistaa Lahden Lasitehdas Oy:n. Pilkington Automotiven liikevaihto oli Suomessa 97 miljoonaa euroa ja henkilökuntaa on 590. Pilkington Automotive Finland Oy on osa maailmanlaajuista lasituotekonserni NSG Groupia.
EL-näyttö näkyy hyvin
Koska näytöstä näkee läpi, se ei tuki näkökenttää, vaan tukee työntekoa luotettavasti. Näytön keltainen väri saa aikaan selvän kontrastin mitä tahansa taustaa vasten ja auttaa kuljettajaa hahmottamaan tarvittavan tiedon turvallisesti säällä kuin säällä.
Pois päältä kytkettynä näyttöä ei näe, ja tarvittaessa sen voi kääntää toisinpäin, jotta näyttö on luettavissa myös koneen ulkopuolelta. 60 mm korkea ja 160 mm leveä näyttö sopii kaikkiin kulkuneuvoihin ja ruutuja voi sommitella tuulilasiin useamman kerrallaan. Näyttölasi toimii niin 40 asteen pakkasessa kuin 100 asteen kuumuudessa.
Kuvat: Pilkington
Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa (LINKKI).
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi!
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2017