Tämä robottiauto toimii lumisateessakin – takana suomalaisyritys

Espoolainen robottiautojen tekniikaa kehittävä Sensible 4 ratkoo autonomisen ajamisen ongelmia eri tavalla, kun automaailman suuret nimet. Prototyyppinä toimivaan Renaultin Twizy-autoon on istutettu runsaasti uusinta anturi- ja ohjelmistotekniikkaa. Auton luvataan toimivan jopa Lapin lumisessa ympäristössä.

Sensible 4 aloittaa autonomisen ajoneuvon testit tavallisen liikenteen seassa. Ensimmäinen testiajoneuvo, automatisoitu Renault Twizy esiteltiin alkuviikosta Espoon Design Factorylla Otaniemessä. Autoa tullaan testaamaan talven aikana Espoon Otaniemessä, mutta myös Lapissa. Auto on mukana Muonion älytiellä osana Liikenneviraston ja Trafin Arctic Challenge -testausta.

Sähkökäyttöiselle automaatti-Twizy ajaa muun liikenteen seassa pääasiassa taajama-alueella. Muoniossa sen voi nähdä valtatie 21:n älytiellä sekä lähiteillä.

Ajoporoa merkitsevän Juto-nimen saaneessa autossa on ainakin alkuvaiheessa testikuljettaja kyydissä huolehtimassa toiminnan turvallisuudesta. Twizyn seurana on ajossa myös erillinen turva-auto ja testaus-insinööri.

Talven testi- ja kehitysvaiheen jälkeen, ensi keväänä kaksi Twizyä alkaa ajamaan koematkustajille avointa pilottia Espoon, Vantaan ja Hämeenlinnan alueilla osana Uudenmaanliiton ja Suomen Kasvukäytävän aIGO -hanketta.

Auton automaatiojärjestelmää on kehitetty ”Shared Autonomous Mobility” -tyyliseksi, jonka ansiosta sopii kehittäjien mukaan myös takseihin, vuokra-autoihin ja julkiseen liikenteeseen.

Tulevaisuudessa oman auton sijaan uskotaan yleistyvän autojen yhteiskäyttö. ”Rautaa enää välttämättä tarvitse omistaa, mutta ei silti joudu tinkimään liikkumisen laadusta” toteaa Sensible 4:n  toimitusjohtaja Harri Santamala.

Autossa on käytössä piilaaksolaisen Velodyne Acosticsin laserpohjainen LiDAR-tutkakeilain.

Hän uskoo, että yrityksen kehittämä SAE L4 -tekniikka mahdollistaa autonomisten autojen tuomisen markkinoille muutamien vuosien kuluessa.

Yrityksen osaaminen perustuu usean vuosikymmenen robotiikan tutkimukseen, jota on tehty Aalto Yliopistossa sekä Metropolia ammattikorkeakoulun koordinoimiin ajoneuvo- ja automaattibussihankkeisiin.

Robottiautojen tekniikkaa kehittävän Sensible 4 Oy:n takana ovat toimitusjohtaja Harri Santamala, teknologiajohtaja toimiva Jari Saarinen sekä Jussi Suomela ja Tommi Rimpiläinen. Yrityksen perustamisessa on ollut mukana myös kehitysyhtiö GIM Oy.

LISÄÄ: Sensible 4 Oy (LINKKI) ja tekniikkaa (LINKKI) ja Uusiteknologia.fi:n uutinen Muonion älytiestä (LINKKI) ja muut robottiautouutiset (LINKKI)

Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa (LINKKI).

LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA

Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi!

https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2016

https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2017

https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2017