Kodintekniikan kauppa kasvoi vuoden kymmenen ensimmäisen kuukauden aikana. Eniten suomalaiset kantoivat koteihinsa uusia televisioita. Kodintekniikan myynti nousi 7,2 prosenttia jaksolla 1-10/2017 kertoo uusin Elektroniikan Tukkukauppiaiden tilasto.
Viihde-elektroniikassa kasvua mitattiin 16,9 prosenttia, kameroissa 23,9, kodin tietotekniikassa 0,6 ja puhelimissa 7,4 prosenttia. Isojen kodinkoneiden myynti kasvoi 3,7 ja pienten 9,6 prosenttia.
Viihde-elektroniikan kasvu oli suurinta ultra hd -televisioissa (83,1 %), hifi- ja mobiilikuulokkeissa (46,0 %), kelloradioissa (29,2 %), soundbar- ja soundbase-kaiuttimissa (28,8 %), langattomissa bluetooth-kaiuttimissa (24,3 %) sekä monihuonekaiuttimissa (21,6 %).
Televisiota ostavat päätyvät yhä useammin isoon, yli 55 tuuman kuvaruutuun. Televisioiden myyntiä kasvatti myös halu hyödyntää suoratoistopalveluita, kuten Yle Areena, YouTube ja Netflix.
’’Ultra hd -televisioiden osuus on jo noin puolet tv-kaupan arvosta’’, kertoo ETK ry:n elektroniikka-jaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.
Musiikki kuunnellaan yhä useammin älypuhelimesta. Tästä kertoo pitkään jatkunut kasvu langattomien monihuone- (21,6 %) ja bluetooth-kaiuttimien (24,3 %) sekä etenkin hifi- ja mobiilikuulokkeiden (46,0 %) ryhmissä.
Tv-ääntä kohentavien soundbar- ja soundbase-kaiuttimien myynti kasvoi sekin 28,8 prosenttia.
Kameramyynnin nousu on ennen muuta peilittömien järjestelmäkameroiden (61,6 %) ja peilietsinkameroiden (22,3 %) ansiota.
Pelittömien mallien keskihinta nousi peräti 51,5 prosenttia. Niiden osuus kaikista järjestelmäkameroista on kappalemäärissä mitattuna 38,5 prosenttia ja myynnin arvon mukaan laskettuna 35,8 prosenttia. Action-kameroiden suosio jatkoi sekin nousuaan (19,1 %).
Älypuhelimien kauppa jatkuu vilkkaana, ja niitä myytiin vuoden 2017 kymmenen ensimmäisen kuukauden aikana 1 899 170 kappaletta. Kasvua mitattiin sekä myynnin arvossa (6,2 %) että kappalemäärissä (4,3 %).
Älykelloja ostettiin 145 858 kappaletta, ja kasvua nähtiin sekä myynnin arvossa (39,0 %), kappalemäärissä (12,1 %) että keskihinnassa (24,0 %). Tietokoneiden myynti kasvoi 8,9 prosenttia, mutta tablettien laski 14,7 prosenttia.