Tienkäyttäjien turvaksi on julkaistu Liikenneviraston avoimeen dataan perustuvia sovelluksia, jotka varoittavat tasoristeyksistä ja tasoristeyksiä lähestyvistä junista. Sovelluksista voi olla hyötyä, mutta virasto haluaa varoittaa myös, ettei avoin data voi koskaan olla aukottomasti oikeassa.
Liikennevirasto jakaa avoimena datana tietoa junien sijainneista. Datasta selviää muun muassa, milloin juna on saapunut tietylle asemalle ja millä raideosuudella juna tällä hetkellä kulkee.
Näitä tietoja hyödyntävät esimerkiksi sovellukset, jotka varoittavat tasoristeyksiä lähestyvistä junista. Liikennevirasto huomauttaa, että datan puutteista johtuen sovellukset eivät välttämättä aina varoita lähestyvistä junista.
”Avoimesta datasta voi katsoa, millä raideosuudella juna kulkee. Raideosuuksien pituudet vaihtelevat kuitenkin sadoista metreistä aina kymmeniin kilometreihin. Tämä tarkoittaa, että junan tarkkaa sijaintia on mahdotonta päätellä datan perusteella”, toteaa avoimen datan asiantuntija Tomi Lapinlampi.
Kehittäjien kannattaa huomioida junien sijaintitietojen puutteet sovelluksissaan ja kertoa rajoitteista selkeästi myös sovellusten loppukäyttäjille. Puutteiden ja virheiden vuoksi tietojen käyttöä turvallisuuteen liittyvissä sovelluksissa kannattaa harkita tarkkaan.
GPS-tiedot pian saatavilla avoimena datana
Joulukuussa 2017 Liikennevirasto julkaisee junien GPS-sijainnit avoimena datana.Tietojen lähteenä toimii lähes kaikista junista löytyvä kuljettajan päätelaite KUPLA.
Tulevaisuudessa Liikennevirasto yhdistää GPS-tiedot radan turvalaitteista saatavaan kulkutietoon. Näin voidaan tarkentaa junan sijaintia moniraiteisilla rataosilla ja esimerkiksi tunneleissa, joissa GPS:n tarkkuus on heikko.
Liikennevirasto jakaa rata.digitraffic.fi-palvelussaan avointa dataa Creative Commons Nimeä 4.0 -lisenssillä.
Kuvituskuva: HSL/Lauri Eriksson