Muutaman vuoden kuluessa meillä on laitteita, jotka tulkitsevat tarkasti ja nopeasti ihmisten ruumiinkieltä ja äänensävyä tai voivat taas kääntää vieraan kielen reaaliaikaisesti suoraan käyttäjän kuulokkeisiin. Näin ennustetaan Ericssonin uusimmassa ”The 10 Hot Consumer Trends” -raportissa.
Ericssonin jo seitsemännen kerran julkaista vuosiraportti luo kuvan tulevaisuudesta, missä teknologia käyttäytyy entistä inhimillisemmin. Raportin mukaan kehon kieli, ilmeet ja äänensävy tukevat ääntä ja kosketusta parantaakseen älylaitteiden käyttäjäkokemusta.
“Kun aiemmin ihmisten piti opetella käyttämään laitteita, tulevaisuudessa laitteet opettelevat käyttämään ihmistä palvellakseen paremmin tarpeitamme. Teknologiasta tulee yhä saumattomampi osa elämäämme”, sanoo Suomen Ericssonin toimitusjohtaja Olli Sirkka.
10 Hot Consumer Trends for 2018 -raportin tulokset perustuvat Ericssonin ConsumerLab -tutkimusyksikön maailmanlaajuiseen työhön viimeisen 22 vuoden ajalta.
Tutkimuksen kysely suoritettiin internetissä ja kohdennettiin netin aktiivikäyttäjille kymmenessä vaikutusvaltaisessa kaupungissa ympäri maailman. Uusin kysely suoritettiin lokakuussa 2017. Tutkimus kuvastaa ainoastaan 30 miljoonan ihmisen mieltymyksiä, mutta kertoo teknologian varhaisista käyttöönottajista, joka on erityisen tärkeää tietoa tulevaisuuden trendien kartoittamiseksi.
Vuoden 2018 kuumimmat teknologiatrendit
- Kehosi on käyttöliittymä: Yli puolet ihmisistä, jotka käyttävät puheohjautuvia assistentteja uskoo, että tulevaisuudessa ruumiinkieli, äänensävy ja monipuolisempi ilmaisu ohjaavat älylaitteiden käyttöä entistä enemmän. Kaksi kolmasosaa uskovat tämän toteutuvan jo kolmessa vuodessa.
- Tuettu kuuloaisti: 63 prosenttia kuluttajista haluaisi laitteen, joka kääntää vieraan kielen reaaliajassa kuulokkeisiin. 52 prosenttia haluaisi vaimentaa perheenjäsenten kuorsauksen.
- Aina lasten kengissä: 30 prosenttia vastaajista sanoo, että teknologian jatkuva kehittyminen vaikeuttaa oman teknisen osaamisen ylläpitämistä. Siitä huolimatta, teknologia tuntuu tekevän meistä eksperttejä entistä nopeammin. 46 prosenttia sanoo internetin auttavan heitä oppimaan uusia kykyjä nopeammin kuin koskaan.
- Sosiaalinen viestiminen: Sosiaalinen media on nykyään entistä moniäänisempi. Puolet kuluttajista uskoo tekoälyn auttavan somessa jaettujen faktojen tarkistamisessa.
- Älykkäät mainokset: Mainokset saattavat muuttua liian älykkäiksi tulevaisuudessa. Yli puolet virtuaalitodellisuuden (VR) ja lisätyn todellisuuden (AR) käyttäjistä uskoo mainosten muuttuvan niin todenmukaisiksi, että niitä on mahdoton erottaa varsinaisesta sisällöstä.
- Hämmästyttävän inhimillinen viestintä: 50 prosenttia vastaajista uskoo suhtautuvansa varauksella liian inhimillisiin koneisiin. 40 prosenttia sanoo samaa, jos älylaite reagoi heidän tunnetilaansa.
- Vapaa-ajan yhteiskunta: 32 prosenttia opiskelijoista ja työskentelevistä ei usko, että he tarvitsevat työpaikkaa elääkseen mielekästä elämää. 40 prosenttia kertoo haluavansa robotin, joka tekisi töitä ja ansaitsisi palkkaa heidän puolestaan.
- Valokuvasi on linnasi: Kuvittele, jos pystyisit kävelemään älypuhelimellasi ottaman valokuvan sisään ja muistella tapahtunutta tapahtuman keskellä. Kolme neljästä uskoo tämän olevan mahdollista viidessä vuodessa.
- Katuja taivaalla: 39 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että kaupungit tulevat tarvitsemaan liikennejärjestelmiä lennokeille ja lentäville ajoneuvoille. Lähes yhtä moni on huolissaan taivaalta putoilevista lennokeista.
- Ladattu tulevaisuus: Tulevaisuudessa tullaan tarvitsemaan paljon helposti liikuteltavaa energiaa. Yli 80 prosenttia uskoo, että viiden vuoden päästä pitkäkestoiset akut ja paristot ratkaisevat laitteiden lataamiseen liittyvät huolet kerralla.
LISÄÄ: Ericssonin 10 Hot Consumer Trends for 2018 -raportti (LINKKI)