Autonvalmistaja Nissan kokeilee ennen täysautomaattisia robottiautoja kuljettajan aivoista tulevien signaalien hyödyntämistä autoilussa. Tutkimuksen alla olevan Brain-to-Vehicle-tekniikan avulla voidaan ennakoida kuljettajan toimia ja vireystilan muutoksia. Yritys esittelee tekniikkaa ensi viikon Las Vegasin CES-messuilla.
Uudenlainen aivosignaalien hyödyntäminen tuo autovalmistajan mukaan aivan uuden ulottuvuuden ihmisten ja autojen väliseen vuorovaikutukseen. Ajoneuvo pystyy tulkitsemaan kuljettajan aivoista tulevia signaaleja
Brain-to-Vehicle-teknologia (B2V) enteilee nopeampia reaktioaikoja kuljettajille ja ajonautintoa lisääviä, eri tilanteisiin mukautuvia autoja. B2V on Nissanin Intelligent Mobility –vision viimeisin edistysaskel. Visio määrittää sen, mistä autot saavat käyttövoimansa, kuinka niillä ajetaan ja kuinka ne integroituvat osaksi yhteiskuntaa.
“Ihmisten kuva itseohjautuvasta autoilusta on usein visio tulevaisuudesta, jossa ihminen luovuttaa kontrollin koneille’’, sanoo Nissanin johtoon kuuluva Daniele Scillaci.
Hänen mukaansa B2V-teknologiassa kyse on itse asiassa hyvin päinvastaisesta tilanteesta: teknologiassa analysoidaan kuljettajan aivosignaaleja, mikä tekee autoilusta entistä miellyttävämpää. Kuljettajaa avustavat teknologiat voivat esimerkiksi käynnistyä nopeammin.
Järjestelmässä ennakoidaan koko ajan merkkejä, jotka kertovat kuljettajan aivojen toimintakäskyistä esimerkiksi kääntää ohjauspyörää tai painaa kaasupoljinta.
Tekoäly (AI) pystyy Nissanin mukaan myös muuttamaan ajajan ajotyyliä tai ajoasetuksia havainnoimalla ja analysoimalla kuljettajan vireystilan muutoksia. Ajamisen aivo-idea juontaa tutkimukseen, jossa hyödynnetiin aivosignaalien tulkintateknologiaa.
Uuden tekniikan tutkimusta tekee Nissanin Japanin tutkimuskeskuksessa Dr. Gheorghe. Hänen mukaansa ajoneuvon sisätilojen muokkaus voi olla ajamisen lisäksi toinen mahdollinen sovellus uudelle teknologialle. Sitä voitaisiin esimerkiksi hyödyntää lisättyä todellisuutta (augmented reality), jonka kautta muokattaisiin kuljettajan näkemiä asioita ja luodaan rentouttava ajoympäristö.
TAUSTAA: Aivoliitäntä autoon
Nissanin B2B-teknologia on yrityksen mukaan ensimmäinen laatuaan. Tutkimuksen aikana kuljettaja joutuu käyttämään aivoaaltojen aktiviteetteja mittaavaa laitetta, minkä jälkeen itseohjautuvat järjestelmät analysoivat laitteen keräämiä tietoja.
Järjestelmät voivat ryhtyä toimenpiteisiin ennakoimalla aiottua liikettä ja esimerkiksi kääntää ohjauspyörää tai jarruttaa. Toiminta tapahtuu 0,2 – 0,5 sekuntia kuljettajaa nopeammin ja lähes huomaamatta.
LISÄÄ: Näin aivoliitäntä toimi autossa (LINKKI, video)
Uusimmat teknologiauutiset kätevästi uutiskirjeessä – kerran viikossa (LINKKI).
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusinta tietoa – Lue tästä ilmaiseksi!
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2017