Oulun yliopiston ltutkijat ovat kehittäneet tekoälyyn ja konenäkötekniikkaan perustuvan sovelluksen, joka poimii automaattisesti joukkuepelivideoista valmentajien haluamat pelitilanteet. Sovellusta on kehitetty yhteistyössä Oulun Kärppien kanssa.
Oulun yliopiston konenäön ja signaalikäsittelyn tutkimusyksikössä on kehitetty puolitoista vuotta AISpotter-nimellä kulkevaa urheiluvalmennuksen konenäkösovellusta. Seuraavaksi konenäkösovellusta kehitetään tunnistamaan yksittäisten pelaajien liikkeet pelissä.
Oululaisten tutkijatohtori Sami Huttusen ja projektitutkija Anri Kivimäen mukaan konenäkösovellusta on mahdollista kehittää pelitilanteita analysoivaan suuntaan. Mukaan on yhdistettävissä myös muuta kuin videodataa, esimerkiksi amerikkalaisessa jalkapallossa pelaajista kerätään tietoa päälle puettavien sensoreiden avulla.
”Nyt vielä opetamme neuroverkkomalleja ja kehitämme automatiikkaa esimerkkitilanteiden avulla. Jääkiekossa ylivoimapeli on yksikäsitteisempi opettaa tekoälylle kuin esimerkiksi pelin kääntäminen”, Sami Huttunen kertoo.
Tutkijoiden mukaan tekoäly ei korvaa valmentajia tulevaisuudessakaan. Johtopäätösten tekeminen säilyy heillä. Oulun Kärppien apuvalmentaja Lauri Mikkola uskoo, että kehitysvaiheen jälkeen AISpotter tulee olemaan hyvä juttu. Järjestelmä on jo tuonut valmennukseen aikasäästöjä.
Tutkijat ovat perustaneet jo samannimisen yrityksen, jossa jatketaan tutkimusinnovaation kaupallistamista. Heidän mukaansa sovellusta on mahdollista käyttää myös esimerkiksi urheilulähetysten tuotannossa ja turvallisuusalalla uhkatilanteiden tunnistamisessa.
Oulun yliopistossa on tutkittu konenäköä jo 1980-luvulta saakka. Viime aikoina tutkimus on kohdistunut mm. tunteiden ja fysiologisten tilojen tunnistamiseen kasvokuvasta. Jopa sykkeen mittaaminen on mahdollista konenäön avulla.
Kuva: Tältä näyttää jääkiekkovalmentajan uusin työkalu. Näytöllä näkyy video pelistä, jonka pelitilanteet on järjestetty näytön alaosan palkiston aikajanalle. Anri Kivimäen ja Sami Huttusen kehittämä sovellus perustuu konenäkötekniikkaan.