Televisiokauppa tarjosi enemmän halvemmalla

DVBT2 Televisio Samsungilta. toimiikotelevisiosi.fi

Suomessa myytiin viime vuonna televisioita ja muuta viihde-elektroniikkaa 16,3 prosenttia enemmän kuin vuosi aiemmin. Kasvua tuli esimerkiksi televisioissa lähes 18 prosenttia, mutta samalla keskihinta esimerkiksi Ultra HD -tarkkuuksista laski 12 prosenttia.

Viihde-elektroniikan myynnin kasvu oli suurinta juuri uudenlaisissa ultra HD-televisioissa (68,1 %). Televisiota ostavat päätyvät myös yhä useammin isoon, yli 55 tuuman kuvaruutuun.

Tiedot käyvät ilmi kodintekniikkaindeksistä 1-12/2017. Suurissa koossa ja Ultra HD -mallien suosiossa lienee myös syy, että kaikkien televisioiden keskihinta nousi kahdeksan prosenttia 645 euroon.

’’Ultra hd -televisioiden osuus televisiokaupasta oli 79,9 prosenttia tv-kaupan arvosta, ja yli puolet (59,4 %) kotiin tuoduista televisioista on jo uhd-malleja, kertoo ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo. Keskihinta HD Ultra -tyypin televisioissa oli viime vuonna 867 euroa.

Samaisen tilaston mukaan voi arvioida, että musiikki kuunnellaan yhä useammin älypuhelimesta. Tästä kertoo pitkään jatkunut kasvu langattomien monihuone- (19,0 %) ja Bluetooth-kaiuttimien (19,8 %) sekä etenkin hifi- ja mobiilikuulokkeiden (41,1 %) ryhmissä. Tv-ääntä kohentavien soundbar- ja soundbase-kaiuttimien myynti kasvoi sekin 30,8 prosenttia.

Älypuhelimien kauppa jatkui maahantuojajärjestön mukaan vilkkaana koko vuoden, ja niitä ostettiin viime vuonna yhteensä 2 384 894 kappaletta. Kasvua mitattiin sekä myynnin arvossa (7,0 %) että kappalemäärissä (3,3 %). Älykelloja ostettiin 178 141 kappaletta, joten myynnin arvo nousi 23,0 kappalemäärä 7,1 ja keskihinta 14,9 prosenttia.

Tietokoneiden myynti kasvoi kokonaisuutena 7,7 prosenttia, mutta tablettien laski 12,4 prosenttia. Tabletteja ostetaan silti kappalemäärissä mitattuna saman verran kuin muita tietokoneita esimerkiksi kannettavia mikroja.