Kodintekniikan kokonaismyynti kasvoi neljä prosenttia vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä. Kasvua mitattiin viihde-elektroniikassa 11,1, tietotekniikassa 2,7, matkapuhelimissa 2,3 ja isoissa kodinkoneissa 0,9 prosenttia. Kamerakauppa sen sijaan taantui 15,5 prosenttia.
Myyntitilastojen mukaan televisiota ostavat päätyvät yhä useammin isoon, vähintään 55 tuuman kuvaruutuun. Myynnin kasvu oli suurinta ultra hd -televisioissa (32,9 prosenttia). osuus oli 88,5 prosenttia tv-kaupan arvosta ja 73,7 prosenttia kotiin ostetuista kaikista televisioista.
’’Ultra hd -televisioita ostettiin 66 510 kappaletta, eli 54,1 prosenttia enemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna’’, kertoo elektroniikan tukkukauppiaiden ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.
Television ääntä kohentavien soundbar- ja soundbase-kaiuttimien myynti kasvoi tilastojen mukaan 32,9 prosenttia vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä. Kuulokkeiden suosio ei sekään näytä hiipuvan, ja kaupan arvo nousi 29,4 prosenttia. Langattomien bluetooth-kaiuttimien myynti kääntyi sen sijaan pitkästä aikaa hienoiseen 3,8 prosentin laskuun.
Kamerakauppa kääntyi alkuvuonna 15,5 prosentin laskuun. Eniten laski action-kameroiden (30,0 %), peilietsimellä varustettujen järjestelmäkameroiden (27,5 prosenttia) ja kiinteäobjektiivisten pokkareiden (11,1 prosenttia) suosio.
Peilittömien järjestelmäkameroiden myynti sen sijaan kasvoi 12,8 prosenttia, ja niiden osuus kaikista järjestelmäkameroista oli kappalemäärissä mitattuna 41 prosenttia ja myynnin arvosta laskettuna 46,2 prosenttia.
Älypuhelimia ostettiin vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä 501 234 kappaletta, mikä on 8,1 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. Myynnin arvo kasvoi kuitenkin 2,6 prosenttia ja puhelimien keskihinta 11,7 prosenttia.
Älykelloissa kasvua mitattiin 2,2 ja tietokoneissa 5,8 prosenttia. Tablettien myynti laski 2,8 ja tulostimien 7,1 prosenttia.
Tiedot käyvät ilmi Elektroniikan Tukkukauppiaat ry;n kodintekniikkaindeksistä 1-3/2018.