Wärtsilä on testannut uutta laivojen automaattista ohjausratkaisua. Testit tehtiin norjalaisen varustamon, Norledin, 83 metriä pitkällä Folgefonn-aluksella. Kapteenin ei tarvinnut missään vaiheessa testejä siirtyä käsiohjaukseen.
Automaattisen satamaanohjauksen testaukset aloitettiin ttammikuussa ja saatiin loppuun huhtikuussa käytännön testeillä satamassa. Satamaanohjauksen projekti on saanut tukea Norjan valtion omistamalta Innovasjon Norge -innovaatio-organisaatiolta.
Testeissä automaattisessa satamaanohjauksessa järjestelmä aktivoitiin, kun etäisyys laituripaikkaan on noin 2000 metriä, ja alus jatkaa normaalilla nopeudella.
Järjestelmä hidastaa aluksen kulkua vähitellen ja aktivoi lähestymisessä ja kiinnittymisessä tarvittavat operaatiot täysin automaattisesti, kunnes alus on kiinni laituripaikassa. Kun alus on jälleen valmis lähtemään uudelle matkalle, järjestelmää voidaan käyttää satamasta ulos ohjaamiseen päinvastaisessa järjestyksessä.
Järjestelmä hallitsee automaattisesti laivan manööveerausta, mukaan lukien ohjausta ja propulsiota. Käsiohjauksen käyttäminen on kuitenkin mahdollista milloin tahansa. Aluksen liikennöinnissä voidaan nyt käyttää automaattista langatonta latausta, vakuumikiinnitystä ja automaattista satamaanohjausta.
Norjalaisalukseen aiemmin asennettuja ja siinä testattuja Wärtsilä-teknologioita ovat muun muassa energian optimointijärjestelmä, hybridipropulsiojärjestelmä, langaton induktiivinen akun lataus ja energian varastointi.
Älykkäiden alusten kehittäminen on keskeinen osa Wärtsilän älykkään merenkulun ekosysteemiä. Automaattiohjausprojektin toteuttanut Wärtsilän tiimi testasi vuonna 2017 etäohjausta Pohjanmerellä Kalifornian San Diegosta käsin.