Audi on testannut sähköurheiluauto e-tronin protoversiota Siemensin Berliinin tehtaiden Faradayn häkissä korkeilla jännitteillä. Valoleimahdukset lensivät sykkien ja rätisten auton katon yli valaisten koko 25 metriä korkean hallin. Auto ladataan kuitenkin hieman perinteisemmin keinoin.
Asiantuntijoiden tavoitteena on kohdentaa kipinäpurkauksen jännite autoon. Audin mukaan tämä koe symboloi samalla jotain, mistä ihmiset ovat haaveilleet tuhansien vuosien ajan: salamaniskun kaappaamista ja sen energian hyödyntämistä.
Silti vieläkään salamaniskua ei voida käyttää sähköauton lataukseen, mutta Audin mukaan koko ajan päästään lähemmäksi tulevaisuuden salamannopean latauksen visiota. E-tron ladataankin vielä nykytekniikan pikalatausasemilla. Latausta on nopeutettu litiumioniakun lämmönhallintajärjestelmällä.
Audi kertoo tulevan e-tronin olevan markkinoiden ensimmäinen auto, jota voidaan ladata vakiomallisten latauspisteiden lisäksi HPC-asemilla jopa 150 kilowatin teholla.
Ajoneuvon lattiaan sijoitettu akusto varastoi 95 kWh energiaa, mikä tarjoaa yli 400 kilometrin toimintamatkan realistisella WLTP-testisyklillä.
Audin tiedotteen mukaan vuoden 2018 loppuun mennessä ympäri Eurooppaa on käytettävissä lähes 200 suurteholatausasemaa (HPC), joissa jokaisessa on kuusi latauspistettä. Suunnitelmissa on 400 asemaa sijoitettuna 120 kilometrin välein moottoriteillä ja muilla pääteillä vuoteen 2020 mennessä.
Pidempiä matkoja voidaan suunnitella joko etukäteen myAudi-sovelluksella tai suoraan autossa. Latauksen laskutus on Audin mukaan automaattinen eikä edellytä fyysistä lomakkeen täyttöä tai maksutapahtumaa.
Vuonna 2019 markkinoille tulevalla Plug & Charge -toiminnolla lataus on vieläkin kätevämpi: korttia ei enää tarvita, vaan auto valtuuttaa itsensä ja avaa latausaseman itse.
Lisää: Video testitilanteesta (LINKKI) ja Audi e-tronin tekniikka (LINKKI)