Brittiläisen Land Roverin Cortex-projektissa kehitetään maastokelpoista itsestään ajavaa SUV-ajoneuvoa. Lähes neljän miljoonan punnan projekti tutkii eri sääolosuhteissa toimivan maasturin mahdollisuuksia, jotta yhtiö voisi tuottaa maailman ensimmäisen viidennen tason autonominen maastoajoneuvon.
Land Roverin (nykyisin osa Jaguar Land Roveria) kehitysprojekti lupaa viedä itsestään ajavat autot maastoon ja erilaisiin sääoloihin; muta, sade, jää, lumi ja sumu. Apua haetaan ns. 5D-tekniikasta, jossa yhdistetään reaaliajassa akustiikkaa, videota, tutkaa sekä valon ja Lidar-lasertutkilla etäisyyden havainnointia.
Brittiyrityksen robottiautoprojektin tutkimuspäällikkö Chris Holmesin mukaan on tärkeää, että kehitämme itseajavia autoja vastaamaan sitä suorituskykyä ja kyvykkyyttä johon asiakkaamme ovat tottuneet.
Tekoäly mahdollistaa Land Roverin mukaan sen, että itsestään ajava auto käyttäytyy älykkäästi, kaikissa maasto- ja sääolosuhteissa. Uudella 5D-tekniikalla rikastettu data antaa autolle myös paremman käsityksen sen ympäristöstä.
Projektissa kehitetäänuusia algoritmeja, antureiden optimointia sekä fyysistä testaamista haastavissa maastoajo-olosuhteissa. Mukana projektissa on Birminghamin yliopisto sekä Myrtle AI, joka tuo teköälyn ja koneoppimisen asiantuntemusta.
Land Roverin robottiautoprojekti on englantilaisyritysten ”Innovate UK: n Connected and Autonomous Vehicle Funding” -yhteistyötä, joka julkistettiin maaliskuussa 2018.
TAUSTAA: Autonomisen ajamisen eri tasot
- 0-taso. Ei automaatiota. Kuljettaja tekee kaikki päätökset.
- 1- taso. Kuljettajalla apujärjestelmä käytössään. Esimerkiksi vakionopeussäädin.
- 2-taso. Osittainen automaatio. Kuljettajalla nopeuteen ja ohjauksen vaikuttavat apujärjestelmät, kuten ruuhka-avustin.
- 3-taso. Ehdollinen automaatio. Auto pystyy suorittamaan normaaleissa ajo-olosuhteissa ajamisen, mutta kuljettajan on otettava jälleen ajovastuu, jos ympäristö on haasteellinen ja järjestelmä ilmoittaa siitä.
- 4-taso. Korkea automaatio. Tällä tasolla auto voi ajaa itsenäisesti tietyissä ympäristöissä, kuten kaupungissa ja moottoriteillä ilman että kuljettaja on puututtava ajoon.
- 5-taso. Täysautomaatio. Auto tekee kaiken itse, kuljettajan kontrolli autosta ei ole tarpeen. Auto voi suorittaa koko ajomatkan ilman ihmisen väliintuloa.
Lähde: Jaguar Land Rover
Tärkeimmät teknologiauutiset kätevästi myös uutiskirjeenä! Tilaa (LINKKI)
LUE – UUTTA – LUE – UUTTA – LUE – UUTTA
Uusi ammattilehti huipputekniikan kehittäjille – Lue ilmaiseksi verkosta!
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2018
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/2_2016