Konkurssin tehnyt Asmo-latureiden kehittäjä Asmo Saloranta kertoo uudessa kirjassaan startupeista ja yrittämisestä. Kirjan mukaan startupin elämä on usein raastavaa selviytymistaistelua, josta glamour on kaukana.
Monelle suomalaiselle on kuva startup-yrittäjyydestä, jonka uskotaan tarkoittavan Slushia, pöhinää, laservaloja, hyvää meininkiä, uskomattomia onnistumisia ja suuruudenhulluja unelmia. Ja paljon rahaa tietenkin toiminnan pyörittämiseen.
Totuus kuitenkin on, että yhdeksän kymmenestä startupista epäonnistuu. Yrittäjälle se tarkoittaa konkurssia. Kirjan tekijän oma kännykkälatureita valmistanut yritys, Asmo Solutions Oy, kaatui viime vuonna monivaiheisen tapahtumaketjun päätteeksi.
Onnistuneesta joukkorahoituskampanjasta, positiivisesta mediahuomiosta ja miljoonasijoituksesta huolimatta toiminta osoittautui kannattamattomaksi.
”Mikään ei voi mennä nyt pieleen”, Saloranta ajatteli. ”Kuinka väärässä olinkaan!’’, Asmo Saloranta kertoo.
Vuosi sitten Salorannalla oli vielä oma yritys, oma tuote, toimitusjohtajana matkapuhelinyritys Jollan perustaja ja myyntipäällikkönä entinen Gollan myyntipäällikö.
’’Minulla oli huipputiimi, Suomen parhaat suunnittelijat tuotekehityksessä ja lähes 1,5 miljoonan euron sijoitus tilillä. Omistukseni arvo oli yli miljoona euroa.’’
Ja silti yritys ajautui konkurssiin. Saloranta ei jäänyt nuolemaan näppejään, vaan päätti kirjoittaa kirjan. ”Kirjassa kerron rehellisesti yritykseni vaiheista ja syistä, jotka lopulta johtivat konkurssiin. Toivon, että kirja madaltaisi yrittämisen kynnystä ja auttaisi muita menestymään helpommin”, Saloranta sanoo.
LISÄÄ: Asmo: No Exit, Asmo Saloranta, Luova Laboratorio 2018 , 184 s., ISBN: 978-952-68691-2-4 (LINKKI).
https://issuu.com/uusiteknologia.fi/docs/1_2018